Ik wil glutenvrije tortilla's maken, wat heb ik nodig?

Beste mensen,

ik heb daarnet geprobeerd om glutenvrije Tortilla's te maken op basis van bruine rijstmeel/rijstebloem maar het lukte niet.

Ik heb 500gr bruine rijstmeel/rijstebloem met 550ml water gemengd maar ik kon er geen deeg van maken, ik kreeg de rijstebloem niet dik en ik kon het niet binden, hoe komt dat?????

Vergeef me als ik simpele vragen stel (ik ben een jongen by the way) :)

Is er een mogelijkheid dat ik die rijstebloem alsnog kan binden en er dikke deeg van kan maken met behulp van andere glutenvrije producten?

[[[Ik wil het liefst tarwe, aardappel- en maïs producten vermijden, hopelijk houden jullie hier rekening mee...]]]

Ik wil dus tortilla's maken (op een Turkse pizzapan) op basis van bruine rijstebloem maar wat heb ik naast die rijstebloem nog allemaal nodig om uiteindelijk een stevig deeg te verkrijgen zodat het deeg niet uit elkaar valt?

Wie helpt me even a.u.b.?

Alle mogelijke tips & adviezen zijn welkom...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Antwoorden (2)

Het klinkt alsof je het water in een klap in het rijstmeel hebt gekieperd, dat is niet helemaal de bedoeling.
Tortilla's maken is heel gemakkelijk: Doe het meel in een ruime kom, voeg er een beetje (mespuntje) zout aan toe en 3 eetlepels olijf- of zonnebloemolie. Daarna voeg je beetje bij beetje handwarm water toe terwijl je kneed en er vormt zich uiteindelijk een bal. Als het deeg uit elkaar valt, heb je iets meer olie nodig. Als het deeg plakkerig is moet je iets meel toevoegen. Als je een mooie bal deeg hebt, verdeel je deze in 8-10 stukken en deze rol je uit tot een ronde 'pannenkoek' bak deze op een half warme plaat (zet het vuur niet te hoog)of in een koekenpan met antiaanbaklaag.
Succes en eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Glutenvrije tortilla's kan je heel goed maken met boekweitbloem, wat je eventueel ook kan mengen met bruine rijstebloem. Boekweit bevat geen gluten en is goed bindend. Men maakt er bv. ook pannenkoeken mee, wat toch wat vergelijkbaar is met tortilla's.
Hierboven heb je al een goed recept voor tortilla's, waarvoor je boekweitbloem kan gebruiken.