Hoe kan ik verse gember gebruiken?

Ik lust graag stemgember, maar heb nog nooit verse gember gebruikt omdat ik niet weet hoe het te gebruiken.
Wat zijn de voedingswaardes kalorieen en dergelijke?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
12.7K

Het beste antwoord

Bewaren:
verse gemberwortel kan ongeveer een maand op een koele plek worden bewaard, bijv in de groentenla van de koelkast.Verpak de gember eerst in keukenpapier en dan in alufolie. Je kunt de gemberwortel ook in een bakje zand of aarde bewaren. De uitlopers zijn heel lekker in een salade.
Schoonmaken:
breek de wortel in stukken en schil deze zo dun mogelijk. Snijd de stukken in plakjes en hak ze fijn of snijd ze in dunne reepjes.
Raspen:
leg een stukje plasticfolie op de rasp en druk de folie aan, zodat de scherpe puntjes van de rasp erdoor komen. Rasp de gember en trek het folie er in een keer af. Je kunt dan de gemberrasp van het folie schrapen.
Meestoven:
geef met een keukenmes of deegroller een flinke klap op een stuk verse gember en laat het geplette stuk meestoven in gerechten.
Gemberthee:
plet een stuk gemberwortel, giet er kokend water over en laat het 5 min trekken.
Gemberpuree:
pureer geschilde gember met ui en knoflook. Een heerlijke basis voor oosterse gerechten. Bak de puree in olie met indische kruiden en groenten, bonen, rijst etc.
Uitpersen:
heb je gembersap nodig, dan kun je een stuk gemberwortel uitpersen in de knoflookpers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verse gember schil en rasp je, dan kan je het verwerken in een gerecht dat je kookt.. (niet rauw eten dus)
Het is ook lekker om verse gember toe te voegen aan een (ketjap)marinade..
Je kan van verse gember ook thee zetten..(1liter water met 5cm verse gember 10minuten zachtjes koken.. is gezond voor je)

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat het gezond is (helpt bij misselijkheid en indigestie, zorgt voor betere doorbloeding, het is ontstekingsremmend), is een oude (Chinese) wijsheid.. maar nog niet wetenschappelijk bewezen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Breek een stuk verse gember af, schil en rasp met een zeer fijne rasp van bamboe of metaal. De fijngeraspte gemberwortel kan u toevoegen aan marinades, vinaigrettes, sauzen, vlees, gevogelte, bouillon of soepen. Ook jam of gebak kan u met gember kruiden. Gember past uitstekend bij bananen en appelen. De smaak van gember blijft het best behouden als u hem pas tegen het einde van de kooktijd toevoegt. Als u gember meekookt of meebakt, wordt de smaak minder sterk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kip met gember, heerlijk.

Ingredienten
4 kipfilets
3 cm verse gember
2 lente-uitjes
1 eetl ketjap manis
1 eetl sesamolie
peper en zout
2 rijpe mango’s
2 eetl olie

voor de saus:
2 cm verse gember
klein blikje tomatenpuree
1 theel sambal oelek (of naar smaak)
1 eetl suiker
2 dl water
0,5 dl azijn
0,5 dl gembersiroop (uit het potje gekonfijte gember)
5 bolletjes gekonfijte gember

Bereiding
Snijd de kipfilets in dunne reepjes, en doe ze in een kom. Schil de gember en snijd het in heel kleine dobbelsteentjes, snijd de lenteui in dunne plakjes en vermeng ze met de kip. Voeg de sesamolie, de ketjap en wat zout en peper toe.
Laat minimaal een half uur marineren.
Schil de mango’s en haal het vruchtvlees van de pit. Snijd het vruchtvlees in reepjes van dezelfde grootte als de kip.
Verhit de olie in een wok of flinke hapjespan. Roerbak de kipreepjes snel op hoog vuur (5 minuten). Verwarm de mangoreepjes een paar minuten in de magnetron en vermeng met de kip.
Dien op met rijst en babi panggangsaus.

bereiding saus:
Doe de tomatenpuree met het water in een sauspannetje en sudder een paar minuten zacht met de geschilde en geraspte verse gember, sambal en suiker. Snijd de bolletjes geconfijte gember in kleine stukjes en voeg ze toe, samen met de azijn en de gembersiroop. Laat nog een paar minuten pruttelen en dien op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook lekker is chai

een thee recept populair in india

men neme een pannetje melk

die zet men op een zacht vuurtje en laat dat een tijd pruttelen ( op het allerlaagste standje van het fornuis )

terwijl men er geraspte gember bij heeft gedaan ..... en......een heleboel ( lees : echt veelste teveel ) suiker en een thee van je keuze en smaak

voeg daar ook nog aan toe wat gestampte ****** zaadjes ( de naam schiet me niet te binnen direct )

oja ik weet het : kardamon zaadjes

en laat het pannetje minimaal een half uur tot een uur lekker pruttelen

het resultaat is een super verkwikkende drank : heel erg fijntjes bij situaties van uitputting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voedingswaarde stukje gember van 15 gr:

8 kcal
2 gr Koolhydraten
13 gr Water
1mgr Natrium
40 mg Kalium
3mg Calcium
6mg Magnesium
0.3 mg Ijzer
0.3 mg Zink
1 mg Vit. C

Van verse ( geschilde) gember kun je thee trekken of een siroop maken. Maar je kunt er ook heerlijk mee roerbakken.

Om te roerbakken: kleine stukjes snijden en gewoon met bijvoorbeeld ui en knoflook meefruiten.

Een van mijn favoriete gerechten met verse gember is vegetarische Chow Mein.
Een recept met gerooerbakte groenten en chinese (eier) mie.

Als je geinteresseerd bent stuur me dan even een PB en ik typ het voor je uit.