minuut of 15.
ff met een vorkje prikken om te voelen of het gaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt natuurlijk van de dikte van de stronken af, maar in Het Haagse Kookboek staat er een half uur voor.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!
Amadea
13 jaar geleden
Zou degene die de negatieve duim heeft geplaatst willen melden waarom?
Witlof is een groente die heel snel gaar is.
Als je het fijn snijd dan duurt het als het water kookt een goeie tien minuten.
Laat je de stronkjes heel dan iets langer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er ook aan hoe je het schoongemaakt hebt.
Ik snijd altijd de harde stukken stronk eruit (deze geven een bittere smaak) en vind het lekker als het 'beet' gaar is, dan is 7 min koken lang genoeg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het "Electrisch Kookboek" uit 1954.
Kook de schoongemaakte witlof gedurende 10 minuten, giet de groenten af , doe het in een vergiet en laat het uitlekken.
Maak een bechamelsaus. Doe de lof in een ovenschotel giet de saus erover, bestrooi het met geraspte kaas, plaats de schaal in de voorverwarmde oven en laat de bovenkant licht kleuren.
Ik weet dat het momenteel op dezelfde manier mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoelang witlof moet koken valt niet te zeggen. Er zijn mensen die graag "witlofpap" eten en mensen die van een stevige bite houden. (je kunt witlof prima rauw eten)

Zet gewoon de pan op het vuur en prik na een minuut of 8 er eens even in. Kun je goed aanvoelen of het volgens jou al gaar genoeg is. Verder is het gewoon experimenteren. Lukt het de eerste keer niet helemaal, dan gewoon goed onthouden hoelang het heeft gekookt, en de 2e keer heb je witlof precies zoals jij wilt.

Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Witloof moet je eigenlijk niet koken, maar stoven. Ik doe dit zo: buitenste bladeren verwijderen, topje en "poepje" eraf snijden, in de lengte doormidden snijden en het harde stukje eruit snijden.
Ik laat wat boter heet worden tot ze net kleurt (niet bruin laten worden), ik leg de halve stronkjes witloof in de boter met de bolle kant naar boven, 1 eetlepel water erbij, een beetje vloeibare honing erover, deksel op de pan, en 20 minuten laten stoven op een laag vuurtje.
Smakelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het deksel tussendoor NIET van de pan nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
magdav gaf het goede antwoord. dat witloof enkel moet stoven is recent toegegeven door de meesterkoks.
de honing hoeft er niet noodzakelijk meer bij want het witloof is nu veel minder bitter dan vroeger.
om het af te werken kan je er geroosterde amandelschilfers over strooien .
smakelijk
10 minuten ong.