Waardoor zakken de cakejes altijd in na openen van oven?

Mijn cakejes staan altijd prachtig in de oven totdat ik de oven opendoe/uitdoe dan zakken ze gewoon in is er iets wat ik daartegen kan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.7K

Antwoorden (7)

Dan bak je ze te korte tijd of de oven is niet heet genoeg, moet rond de 175 C zijn. De oorzaak is dat je cake nog niet goed gaar is. Laat ze even iets afkoelen in de oven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zakken in, omdat ze nog niet gestold zijn. Als je een goede oven hebt en je houd je aan het recept moet je een ander recept proberen. Muffinbeslag moet je grof roeren, anders wordt het niet zo luchtig en stevig. Cakebeslag moet niet teveel vocht of vet bevatten.
Doe de oven pas open als het klaar is(je kunt met een satéprikker controleren of ze gaar zijn, als je geen klontjes meetrekt zijn ze klaar, als hij er kurkdroog uitkomt, dan krijg je hele droge cakejes).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe de oven pas open als het klaar is (maar wel met een sateprikker controleren of ze gaar zijn).... hoe doe ik dat zonder de oven te openen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik heb het een beetje onduidelijk gezegd. Vlak voordat het klaar is mag de oven even open. Dan is het stevig genoeg om niet in te zakken, maar dan moet het eventueel nog even, anders heb je een kleffe cake. Je weet van te voren hoe lang het ongeveer moet. Dan kun je 5 minuten van te voren even prikken. Als je er 10 minuten naast zit, dan kan het misschien een probleem worden, maar dat heb je eventueel alleen de eerste keer.
zorg dat al je ingrediënten op kamertemperatuur zijn, te veel boter kan het beslag te zwaar maken.
Zorg dat je niet te lang roert of mixt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor cake moet je juist lang mixen om ze lekker luchtig te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De cakejes komen dan wel mooi op, maar kunnen de lucht niet vasthouden, waardoor ze instorten.
Als je het cakebeslag hebt gemaakt, is dit luchtig, er zitten duizenden luchtbelletjes in. En die worden nog vermeerderd, doordat je "zelfrijzend"bakmeel hebt gebruikt.
Als het cakebeslag in de vorm, in de oven staat en warm wordt, vindt het rijzingsproces nog steeds plaats. Tot na ongeveer twintig minuten het maximum is bereikt. Intussen gaat het beslag zich door de temperatuur verstevigen en vormt de cake zich.
Als jij nu voortijdig de oven opendoet, en koude lucht laat binnenstromen, zal de warme lucht in de luchtbelletjes van het beslag verkleinen en zakt alles in elkaar, omdat het beslag net niet stevig genoeg gebleven is, om de vorm te behouden, en heeft geen mogelijkheid meer om een rijzingsproces te starten.
En dan heb je een ingestorte cake.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij heeft dat er mee te maken dat er in de cakejes kleine lucht belletjes zitten. als je in de oven staan zit er warme lucht in de belletjes. nou is het zo dat warme lucht uitzet dus het cakeje wordt bol. als je de oven uitzet/open doet verdwijnt de warme lucht dus zakt het cakeje weer in. teminsten dat denk ik :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
doordat er lucht bijkomt gaat het naar beneden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de oven uit doen en de cakejes 10 min laten staan