Hoe bak je een perfect malse ribkarbonade?

Want op laag vuur bakken geeft geen stevige, lekkere korst, en de boter verbrand heel snel, maar het op hoog vuur bakken maakt het weer snel droog. Toch heb ik gemerkt dat ik een sterkere en lekkere jus kan maken bij het hoog bakken en daarna laag sudderen, en de krokante stukjes op een goede korst zijn ook erg lekker.

11 jaar geleden
in: Koken
24.7K

Het beste antwoord

Ik laat het vlees altijd op het aanrecht op een beetje kamertemperatuur komen, daarna maak ik kleine sneetjes in de randjes om het kromtrekken te voorkomen.

Olie + boter is de combinatie die ik gebruik. Olie kan hoge temperaturen aan en de boter om een mooie bruine buitenkant en een lekkere jus van te maken.

Eerst schroei ik de buitenkanten op hoog vuur dicht tot er een mooi "krokant" laagje ontstaat en daarna zet ik het vuur iets zachter.

Bak de karbonade maximaal 4 minuten per kant anders wordt 'ie te taai.

Toegevoegd na 38 seconden:
Ik laat de kruiden en insmeersels even achterwege omdat ik ervan uitga dat je dit naar je eigen smaak doet en hier niet om gevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je begint met een koekepan, margarine (blue band), een ribkarbonade, peper, zout

zet de pan op een pit, niet de kleinste, niet de grootste, hoog vuur om een klont(je) margarine te laten smelten tot het net niet bruin en dus zwart wordt (=verbranden - als dat gebeurt er een klontje margarine bijdoen).
vlees er in en om en om tot het een mooi kleurtje heeft.
beetje peper, beetje zout
vuur lager en nog even om en om
ondertussen beetje water koken
vlees er uit
vuur hoog en beetje water er bij doen
roeren met vork over bodem van de pan alles wat op de bodem vastzit losmaken met de vork
en ziedaar: naast een perfect ribkarbonade ook nog lekkere jus !

eet smakelijk !

Toegevoegd na 2 minuten:
het vorige antwoord heeft aangegeven het vetrandje door te snijden... dit is zeer belangrijk. hierdoor wordt kromtrekken van het vlees tijdens het bakken voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ribkarbonades zijn erg mager en dus sneller gaar dan bijv. schouderkarbonades. Ik maak ze meesal als volgt;

Ik smeer de karbo's aan beide kanten dun in met dyon mosterd (is de lekkerste vind ik zelf) en laat ze 1 kwartiertje intrekken.

Ik verhit een stukje braadboter (ong. 40 gr.) in een koekenpan en als deze gesmolten , maar nog niet bruin is en iets bruist, leg ik de karbo's erin. Ik zet het vuur middelhoog en laat ze aan beide kanten mooi bruin bakken.
Ik leg ze op een warm bord en maal er peper en zout over.
Ik doe dan bij de braadboter een gesnipperde ui in de pan
die ik dan even fruit tot hj glazig is.
Dan roer ik er room en een lepel mosterd door en doe er naar smaak nog wat peper en zout bij. Ik leg dan weer de ribkarbonades in de roomsaus en laat alles zo'n 10 min. stoven met de deksel op de pan. Na 5 min. draai ik ze een keer om. Vlak voor ik ze op tafel zet, strooi ik er nog wat verse peterselie of bieslook over.

Door de werking van de mosterd en het zacht stoven droogt je vlees niet uit en is heerlijk mals. De mosterdroomsaus smaakt heerlijk in combinatie met gekookte aardappeltjes en worteltjes/peultjes of sugar snaps.

Toegevoegd na 16 minuten:
Als je ze gewoon wilt bakken, kan je ze ook goed inwrijven met een goede plantaardige olie en met peper bestrooien, en ze ½ uurtje op temperatuur laten komen.
Bak ze dan in een goed voorverwarmde koekenpan aan elke kant 6-8 minuten. Keer ze regelmatig. Neem ze uiit de pan en strooi er wat zout over. Houd ze warm terwijl je de saus maakt. Je kunt de aanbaksels losroeren met wat bouillon, wijn of creme fraiche, lik mosterd en dragon erdoor of what ever you like.
Ook grillen is een goede optie. de karbo's dan bestrooien met zout en peper, insmeren met olie en in een verwarmde grillpan aan beide kanten in ca. 6 min. gaar grillen.
amc
11 jaar geleden
Je kunt eerst lekker in pan met cromaboter bruin laten bakken ondertussen doe je kleine stukjes ui erbij bakken voor de smaak en daar doe je zout er bij

En neem je een pakje uitjes jui en dan maak jus in dezelfde pan als de karbonade

Als de jus een beetje sufferd

Kun je overwegen om alles in de pan te laten sudderen maar je kunt ook alles overgooien in een ovenschaal en de oven het werk laten doen
Dan wordt het super lekker !!