Wat is een goeie manier om Schol lekker klaar te maken? Zie foto

Iets origineels met basic items.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.4K

Het beste antwoord

Dep de ontdooide schol droog met keukenpapier en kruid de vis met versgemalen peper en zout. Haal ze even door de bloem en klop het overtollige eraf.
Verhit olijfolie in de koekenpan en bak de schol in 1 min. per kant even aan.
Leg ze vervolgens in een met olijfolie besprenkelde ovenschaal.
Blus het braadvocht af met citroensap en giet dit over de vis.
Was tomaten, snijd ze in dunne plakken en leg op de gebakken schol.
Snipper 1 ui en enkele teentjes knoflook, borstel champignons schoon en snijd in kwarten.
Verhit olijfolie in de koekenpan en bak hier de champignons,ui en knof in, breng op smaak met peper en zout.
Verdeel dit ten slotte over de schol en gaar de vis verder in de voorverwarmde oven bij 180 graden C. voor ca.15-20 min.
Bestrooi met fijngehakte/ geknipte bieslook.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hm ik zou er een lekker krokant jasje omheen proberen te maken.
Misschien paneren? Dus eigeel, broodkruim, en dan goed aanbakken en de oven in.

Oh en zorg dat je de goede bijgerechten hebt! Aan de schol ontbreekt een zuurtje, dus probeer dat in de groente terug te laten komen.
Zeekraal heeft een bite, en kun je een beetje zurig houden door een dressing.

Verder zou je er een hapje met bladerdeeg of heel simpel gegratineerde aardappeltjes bij kunnen serveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje voor de min he! Ik zal nog eens de moeite doen om je te helpen met je schamele kookvaardigheden... ondankbaar kind ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg toch ook niet dat je het MOET paneren. Het lijkt mij gewoon lekker. De vraag was toch gewoon naar een lekker recept?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha niet mijn min. Ìk heb jou recept gevolgd.
Het was niet Master chef waardig geworden(dit te danken aan mijn ervaring) maar wel erg lekker. Bedankt.
Dit is de traditionele manier waarop vissermannen op zee hun schol bakken. Ze bewijzen al generaties lang dat het niet moeilijk is om lekkere krokante (en heel blijvende !) schol te bakken.

Weetje: Omdat ze vroeger op de schepen geen bloem en zeker geen melk voor papjes en dergelijke ter beschikking hadden gaan de schollen 'bloot' de pan in.

VOORBEREIDINGSTIJD: circa 5 minuten (per schol)
BAKKEN: circa 10 - 15 minuten (per schol)

http://www.dekooktips.com/recepten/schol.htm

Toegevoegd na 55 seconden:
Nog meer Recepten om Schol te bereiden zijn:

Gebakken Scholfilets
Gepocheerde Scholfiltes met groente
Schol met garnalen
Scholfilet in ‘t geel
Scholrolletjes met prei en romige gembersaus
Gebakken gevulde Scholrolletjes
Vlaams vispannetje
Schol uit de magnetron
Schol in Chinese bieslooksaus
Gepocheerde Scholrolletjes met casselerrib

En die vind je hier:

http://www.schmidtzeevis.nl/html/schol_recepten.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel basic: a la meuniere, dat is schol dun door de bloem en dan in goede boter zachtjes bakken en afblussen met wat citroen en de braadjus over de aardappeltjes