Ik mocht van mijn oma nooit een zachtgekookt eitje eten omdat ik hierdoor salmonella kon krijgen. Klopt dit verhaal?

Ik had er van de week weer een discussie over met haar. En het was bewezen! En als ik ziek word moet ik niet bij haar komen...bla bla bla...

Maar ter extra info: Pech voor oma, ik eet ze lekker toch zacht gekookt. Alleen het eigeel is dan nog vloeibaar, het wit is wel "hard" want anders is het een flubber ei en dat vind ik vies.

Maar goed, ik ben nu dus nieuwschierig of het toch waar is ;-) (Niet dat ik dat aan oma ga vertellen haha)

11 jaar geleden
in: Koken
7.8K
bamibal
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/koken-recepten/zachtgekookt-ei-wel-gaar.103472
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Lol ja dat is een heel andere vraag, ook al geeft deze wel meteen het antwoord op mijn vraag. Maar daar heb ik niet op gezocht toen ik deze vraag stelde.
Antoni
11 jaar geleden
Ik las op GoeieVraag bij een antwoord op een andere vraag dat salmonella (alleen) aan de buitenkant van eieren zit, dus op de schaal. Of dat klopt, weet ik helaas niet. Salmonellabesmettingen zouden veel meer voorkomen bij kippenvlees en zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je weet toch dat oma's altijd gelijk hebben ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aanvulling op de andere antwoorden: Sommige mensen willen geen waterkoker, maar persé een fluitketel. Waarom? Omdat een waterkoker nét voordat het water kookt, uitschakelt. Een Fluitketel kookt nog even iets door. Daardoor dood je bacteriën die tegen "gewoon" heet water bestand zijn.

Het beste antwoord

je oma had gelijk dat er een kans is op... maar het risico is klein, oudere mensen wensen géén risico te lopen, dus...

ter vergelijking: mijn moeder at helemaal eieren, geen kip, geen varkensvlees, geen rundvlees en dat allemaal omdat er (grote) problemen mee waren geweest. dus wel begrijpelijk als reactie maar niet reëel...

in meerdere bronnen is info te vinden, o.a.:

(http://nl.wikipedia.org/wiki/Gekookt_ei)

Bij zachtgekookte eieren is het eigeel en soms ook het eiwit nog deels vloeibaar. Deze eieren worden vaak geserveerd in eierdopjes en gegeten met een theelepel. Zachtgekookte eieren worden afgeraden voor mensen die gevoelig zijn voor salmonella zoals jonge kinderen of mensen met een verzwakt immuunsysteem.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ei_(voeding)#Eieren_en_de_salmonella-bacterie

al eerder een vergelijkbare vraag op gv:

http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/koken-recepten/zachtgekookt-ei-wel-gaar.103472
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je verder gezond bent levert een salmonellavergiftiging je niet meer op dan een paar dagen diarree.
Niet leuk, maar een risico dat je best wilt lopen als je van een zachtgekookt eitje houdt. (het gebeurt vrijwel nooit)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je bevestigt mijn antwoord. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@AdrieK
Ik weet niet of je ooit een Salmonella infectie hebt opgelopen (ik wel), en het is geen pret. Maar belangrijker nog, er zijn honderden stammen die rond circuleren, waarvan een paar zeer agressief. Ik heb kerngezonde jonge mensen dood zien gaan van een infectie met een van die stammen, dus bagatelliseer niet het gevaar van Salmonella, alstublieft!
Een infectie met S. enteritidis of S. Typhimurium kan zeer gevaarlijk zijn, ook voor gezonde mensen buiten de risicogroepen.

Andere antwoorden (5)

Volgens wikipedia.

Eieren kunnen besmet zijn met de salmonella-bacterie, maar dit komt slechts incidenteel voor

Eieren kunnen zowel binnen als buiten de schaal de Salmonella bacterie meedragen. Binnen de schaal bevindt de Salmonella bacterie zich vooral in het eigeel. Het gaat dan meestal om een specifieke stam Salmonella enteritidis, die in staat is om te overleven in de eierstokken (ovaria) of eileiders (oviducten) van de kip en zich in het eigeel kan vestigen voordat het ei wordt gevormd. Aan de buitenzijde kunnen eieren besmet zijn met Salmonella doordat eieren het lichaam van de kip verlaten via dezelfde weg als de ontlasting. Hierdoor kunnen allerlei bacteriën, waaronder mogelijk ook Salmonella stammen, op de buitenzijde van de eierschaal terechtkomen. Deze worden deels weer verwijderd tijdens het schoonmaken van de eieren in de fabriek, maar desondanks kunnen er nog steeds bacteriën aanwezig zijn.

Ondanks dat procentueel maar weinig eieren met Salmonella besmet zijn, is er een relatief groot risico op besmetting bij eiermengsels, zoals bavarois en tiramisu. Hierbij is slechts één besmet ei al genoeg om het gehele mengsel te besmetten. Eiermengsels zoals bavarois worden niet verhit en blijven vaak nog enige tijd staan voor opdiening, waardoor de bacterie zich kan vermenigvuldigen en besmetting een groot risico is.

Eieren die al geruime tijd gebarsten zijn, hebben eveneens een relatief groot risico op Salmonella besmetting, omdat eventueel op de schaal aanwezige bacteriën naar binnen kunnen en zich in het ei kunnen vermenigvuldigen.

Verder wordt aangeraden om bij het bakken van het ei het eigeel (de dooier) mee te bakken. Als het eigeel niet voldoende is gebakken is de kans dat daar de Salmonella bacterie in overleeft erg groot.

Een hard gekookt ei eten kan dus geen kwaad, een zacht gekookt eitje heeft wel een zeer klein risico om samonella bacterien te bevatten die onaangename gevolgen kunnen hebben. Maar de gevolgen bij gezonde personen hoeven in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt , niet desastreus te zijn.Baby's, oudere personen en zieken met weinig weerstand, lopen bij een besmetting meer risico op ernstige gevolgen.
Een lichte besmetting kan maag- en darmklachten veroorzaken, die na een paar dagen vanzelf over gaan. De kans bestaat dat zij een vochttekort oplopen, dat zonder medische begeleiding levensbedreigend kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je oma had gelijk, maar waarschijnlijk wist ze niet precies waarom. Als je doorleest, dan ben je in het voordeel ;-)

Salmonella is een heel gemeen, niet alleen omdat het ziekte kan veroorzaken (veel sneller bij gevoelige bevolkingsgroepen, de YOPI's = Young, Old, Pregnant, Immunocompromised), maar ook omdat onder bepaalde omstandigheden een flinke verhitting kan overleven.

Normaal gesproken zit Salmonella alleen aan de buitenkant van een ei, en tijdens het kookproces van een zachtgekookt ei stijgt de temperatuur van de schaal van het ei tot een voldoende hoge temperatuur zodat alle Salmonella's aan de buitenkant van het ei het loodje leggen. Hiervoor is het belangrijk dat het ei goed schoongemaakt wordt (geen gedroogde poeprestjes)

Maar Salmonella kan ook in het ie zitten, namelijk in het eigeel. De bacterie komt hier terecht tijdens de aanmaak van het ei, in het eileider van een leghen, als het dier met Salmonella besmet is. Het is overigens niet zo dat ieder leghen drager is, of zelfs de bacterie altijd in het ei terecht komt.
Tegenwoordig wordt er in de EU zeer stringent gecontroleerd op aanwezigheid van Salmonella in koppels van leghennen, en is de prevalentie teruggebracht tot zo'n 1-2% van de koppels. In de Scandinavische landen is het zelfs gelukt om een Salmonella-vrij veestapel te krijgen.

Als Salmonella (hoe klein de kans dan ook) in het ei zit, dan zal deze het kookproces zonder meer overleven. In de eiwit- en vetrijke omgeving waar Salmonella zich bevindt, heb je een extra hoge temperatuur nodig om Salmonella af te doden (in een waterige oplossing of in melk volstaat het met een verhitting equivalent tot 72°C voor 15 seconden) Sowieso bereik je geen al te hoge temperatuur in je eidooier, want bij 85°C gaat deze stollen, en heb je geen zachtgekookt ei meer.

Dus...
- De kans dat de leghen die je ei heeft gelegd besmet is met Salmonella is zeer gering.
- De kans dat Salmonella IN je ei zit is ook niet te groot, zelfs als de leghen drager was.
- De hoeveelheid bacteriën in het ei is zeer klein en neemt ook niet toe (het ei zelf staat vol met antistoffen en bevat andere stoffen die de groei van micro-organismen tegen gaan)
- De kans dat de stam die in je ei zit een hoogpathogene stam is (typhimurium of enteritidis) die zelfs met een paar bacteriën ziekte kan veroorzaken is nóg kleiner.

... en als je niet tot een van de risicogroepen behoort, dan zou ik zeggen: geniet van je zachtgekookt ei. Het leven is nooit risicoloos.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Hehe nou dat weet ik dat het leven niet risicoloos is...maar ik heb het bij oma toch al verpest, omdat ik al jaren rook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, en nu ook Salmonella-eieren... Foei!! (^_°)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met name de uitspraak van je oma vond ik leuk: "Het is bewezen!"
Volgende keer moet je tegen haar zeggen dat het bewezen is dat water ook dodelijk kan zijn. Vraag maar aan de passagiers van de Titanic...
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Lol dat is inderdaad en goeie! Trouwens die student dan van een paar jaar geleden? Die had 3 liter water achter elkaar opgedronken, en ging dood... Ze zei ook al dat ik moest oppassen voor loverboys in Amsterdam...Ik kom nooit in Amsterdam en ben net getrouwd...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, en in USA houden ze regelmatig wedstrijden water drinken. Onlangs stierf iemand die 15 (!!) liter had gedronken.
Eerlijk gezegd, vind ik jammer voor de nabestaanden, maar als je zo'n idioot bent, dan valt zo iets onder de categorie "natuurlijke selectie". Gefeliciteerd met je bruiloft!!!
flyingcrow
11 jaar geleden
Dat zijn goede en humorvolle reacties,Gabi 71,Jammer dat ik reacties niet kan plussen!!
;-))))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, jammer inderdaad, maar wel het antwoord... ;-) Dat is trouwens mijn vaste stijl, bedankt voor het complimentje!!! :-D
Ik probeer goed onderbouwde antwoorden altijd begrijpbaar te maken met een beetje gevoel voor humor. Wie zei dat wetenschap saai moest zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie afweging, waarvoor een +1. Ik heb de afgelopen weken een aantal malen een heel mooie dressing gemaakt met een rauw ei als basis. Probeer wel die emulsie gekoeld te bewaren. Erg lekker en dat ga ik vaker doen. Ik ben absoluut niet suïcidaal. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha die Kees!
Ik maak ook zat gerechten met rauw ei, en als je weet ermee om te gaan vallen de risico's wel mee, maar dat is het punt: niet iedereen is zich ervan bewust.
De sleutels:
- Schaal van het ei vooraf afwassen met een schuurspons en zeep en goed afdrogen.
- Strikte hygiëne tijdens de bereiding.
- Snel afkoelen en nooit langer dan 48 uur bewaren.
En goed beseffen: het blijft op eigen risico!!!
... maar het kan zó lekker zijn...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo kort mogelijk na de bereiding opeten scheelt ook al een slok op een borrel, hoewel dat bij die dressing niet altijd lukt. Bij kwetsbare doelgroepen als bejaarden vind ik het wel raadzaam om voorzichtig te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat sowieso Kees!!
De YOPI's moeten rauwe eieren écht vermijden. YOPI = Young Old Pregnant Immunocompromised
Eieren kunnen besmet zijn met de salmonella-bacterie, maar dit komt slechts incidenteel voor

Bij onderzoeken van de Keuringsdienst van Waren in 1999 is bij 0,03% tot 0,3% van de eieren een salmonellabesmetting vastgesteld.

Je hebt meer kans om een verkeersongeluk te krijgen of ergens van een trap af te vallen.

Maar als je oma dan toch bang is, vraag haar dan eens of ze van bavarois houdt? Of ze wel eens tiramisu eet?
Ondanks dat procentueel maar weinig eieren met Salmonella besmet zijn, is er een relatief groot risico op besmetting bij eiermengsels, zoals bavarois en tiramisu.

Wat wel waar is: Eieren kunnen zowel binnen als buiten de schaal de Salmonella bacterie meedragen. Binnen de schaal bevindt de Salmonella bacterie zich vooral in het eigeel.
Dus wil je minder risiso,
dan moet je het eigeel goed hard koken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb al eens salmonele gekregen van een zacht gekookt eitje te eten en heb pas geleerd dat er een groot risico is zelfs bij een hard gekookt eitje is er nog een risico
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je pech hebt kun je van onvoldoende gekookt voedsel wat al salmonella bevat ziek worden. Dus voor de zekerheid kun je een ei beter wat langer koken