Wie heeft ervaring met het bakken met Stevia i.p.v. suiker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Ik heb er wel eens mee gebakken en het gaat goed omdat het tot 200 graden C. meegebakken mag worden.
Je kunt het dan ook zowel koud als warm toepassen in de keuken. Je moet je wel realiseren dat het tot wel 300x sterker is dan suiker en het een soort van dropsmaak heeft (althans in mjn smaak) Je kunt het dus het best gebruiken in producten met al veel smaak van zichzelf of er iets van essence aan toevoegen (vanille-, citroen-, rum- enz)
De verhoudingen t.o.v. suiker;
1 eetl. suiker= ca. 6-7 druppels vloeibare stevia of 1 snuifje steviapoeder
1 theel.suiker= ca. 2-3 druppels vloeibare stevia

Er zijn veel soorten van stevia en wat ik hier aangeef is uitgegaan van 90%+ stevia en geen steviamengeling met andere stoffen.

Ik merk wel dat je bij cake in elk geval het beste zelfrijzend bakmeel kunt nemen, want doordat je geen suiker gebruikt, rijst het deeg ook niet. Suiker zorgt juist voor het omhoog komen van het deeg. In elk geval moet er bakpoeder bij als je gerezen deeg wilt hebben.

Ik heb wel eens voor een groep drukke kinderen koekjes gebakken. Deze kids werden door suiker erg druk en dit moest dus vermeden worden. Ze waren lekker volgens de kids;

Voor 50 stuks had ik ½ pond bloem, 3/4 theel. zeezout en 3/4 theel bakpoeder vermengd in een kom.
In een andere kom heb ik toen 1 ei, ½ theel. steviapoeder
en 1 theel. vanilleextract stevig opgeklopt met een garde.
Ik heb er beetje bij beetje 225 gr. zachte roomboter bij toegevoegd, tot alles een zacht romige massa was.
Ik heb er toen een gehakte reep chocolade door geroerd, zodatje nog echte stukjes had.
Vervolgens heb ik ze als hoopjes op bakpapier gezet en in een voorverwarmde oven van 180 graden C. in 20-25 min. bruin laten bakken.
amc