Wie heeft er een recept van heerlijke pittige Rendang?

Niet gemaakt met kant en klare boemboes. Ik houd wel van pittig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2K

Het beste antwoord

Dit recept is van mijn Indonesische schoonmoeder. Bijzonder aan dit gerecht is dat het resultaat tamelijk droog is. Volgens mijn schoonmoeder hoort dat zo. Lekker is het in ieder geval wel! :-)

Recept rendang

1 kilo goede kwaliteit rundvlees in stukjes van 2x2 cm
1 vingerlengte koenir
1 vingerlengte djahe
6 kemiri’s
2 sereh
sambal oelek
sap van een halve citroen
1 runderbouillonblok
1 grote ui
1 kopje gemalen kokos
1 blok santen
zout naar smaak

Maal de koenir, djahe en kemiri’s fijn. Snijd de ui. Bak de kokos even lichtbruin in de koekenpan. Zet een halve liter water op en voeg toe: kruidenmengsel, sereh, ui, sambal, citroensap, bouillonblok. Breng aan de kook. Voeg het vlees en de santen toe. Verwarm de oven voor op 175.
Laat zachtjes inkoken tot het mengsel dik is en het vlees gaar. Regelmatig roeren en erbij blijven.
Doe het dikke mengsel in een ovenschaal, strooi het kokos eroverheen, zet in de oven tot je een droog mengsel overhoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, dit recept ga ik als eerste proberen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Lijkt me erg lekker. Leuk dat t een recept is van je indische schoonmoeder.

Andere antwoorden (4)

Je hebt nodig'

1 kg. rundvlees bijv. riblappen (lekker stoofvlees),
500 ml. cocosroom of 750 ml. cocosmelk.
3 salamblaadjes,
3 limoenblaadjes,
3 verse kurkumablaadjes (hoeft niet persé, maakt wel mooi geel)
1 kaneelstokje,
2 eetl. geschaafde goela djawa of bruine basterdsuiker,
2 theel. zout.

Kruiden die je in de vijzel stampt om als pasta te bakken;

1 theel. zwarte peperkorrels,
3 stukjes laos (vers, geschild en in stukjes van ca. 6 cm. gesneden,
2 stengels citroengras (dikke onderkant en buitenlaag weggooien en alleen het middenstuk gesneden),
2 geschilde stukjes verse gember van 5 cm.en in dunne plakjes gesneden,
6 rode pepertjes ( pitjes eruit halen voor een niet te hete smaak).

Snijd het vlees in blokjes.
Plet de kruiden in een vijzel of blender en maak er een pasta van en voeg er wat cocosroom aan toe terwijl je dit doet.
Verhit olie in een wok en roerbak de kruiden totdat het gaat geuren. (1-2minuten)
Doe het vlees er dan bij en de andere ingrediënten.
Breng al roerend aan de kook. Zet het vuur dan op middelhoog en laat onafgedekt 1 uur pruttelen en zet het vuur dan klein. Laat het dan nog 1 uur sudderen, af en toe omroerend totdat het vlees heel mals is en het meeste vocht is verdampt. De olie zal zich nu hebben gescheiden van de melk en blijf nu roerbakken in deze olie totdat het vlees mooi bruin is geworden. Dit zal in een half uurtje het geval zijn.
Serveer het in een schaal en garneer met krokante uitjes.

Die maak je door uitjes of sjalotten samen met tenen knoflook te schillen, in ringen en de knof in stukjes te snijden, goed droog te deppen met kekenpapier en in op matig vuur verwarmde olie te bakken tot ze goudbruin en krokant zijn. ( ca 3-5 min). Je kunt dit van tevoren doen en ze ook bewaren in een luchtdichte voorraadspot. De olie die hiervan overblijft is ook heerlijk om in te bakken.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Pittige rendang.

voor 4 tot 6 personen:

klein stukje asem (tamarinde)

3 eetlepels geraspte kokos

3 – 4 rawits (rode pepertjes)

3 cm gemberwortel

2 teentjes knoflook

2 uien

3 kruidnagels

1 theelepel koenjit (gemalen geelwortel)

2 theelepel gemalen koriander

1 theelepel gemalen komijn

1 kilo runderriblappen, in dobbelstenen

3 eetlepels olie

1 stengel sereh (citroengras)

600 ml kokosmelk

Week de asem in een scheutje heet water. Rooster de kokos lichtbruin in een wok. Snijd het steeltje van de pepers, schil de gemberwortel, pel de knoflook en de ui. Snijd alles in grove stukken en doe deze in een keukenmachine of vijzel. Voeg de kokos, kruidnagels, koriander en komijn toe en pureer of stamp de ingrediënten tot een fijne pasta. Verwarm de olie in een wok of stoofpan en fruit hierin zachtjes de kruidenpasta. Draai het vuur wat hoger, doe het vlees in de pan en bak omscheppend even mee. Kneus de sereh door er met het lemmet van een groot mes op te slaan. Zeef het asemwater. Voeg de sereh, asemwater en een theelepel zout. Schenk de kokosmelk erbij en breng het geheel aan de kook. Draai het vuur laag en laat het vlees, zonder deksel, in 2,5 tot 3 uur rustig gaar sudderen. De dag erna is de rendang nog lekkerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je !
Recept uit Indonesie voor 4 personen

Ingredienten
500 gr. mager rundvlees
20 verse rawits
3 sjalotjes
1 schijfje gember van 3 cm
1 schijfje kunyit van 2 cm
1 schijfje laos van 3 cm
2 tl ketumbar
1 tl jinten
5 kruidnagels
1 stengel sereh
1/2 en 1/4 kokosnoot
5 el olie
4 daun jeruk, 1 kaneelstokje
1 tl tamarinde
zout

Bereiding
Snijd het vlees in plakjes van 4x4 cm.

Maak alle ingredienten schoon of schil en snijdt alles fijn. Maak van alles behalve de laatste 6 regels een fijne pasta.

Rasp de 1/2 kokosnoot en trek hier eerst met 1 kopje water santen uit en daarna een lichtere met 2 kopjes water. Rasp de 1/4 kokosnoot en rooster dit goud bruin, maak fijn in vijzel.

Fruit de kruidenpasta goudbruin en voeg de gekneusde sereh toe met de daun jeruk. Roer het vlees, kaneel en zout naar smaak er doorheen. Voeg 1 kopje van de dunne santen teo en laten sudderen. Indien nodig het 2e kopje dunnen santen toevoegen als het vlees nog niet zacht is. Blijven roeren tot het vocht weg is.

Voeg dan de dikke santen en geroosterde kokos toe, haal de kaneel eruit en gaar laten stoven tot het vocht weer is verdampt en het vlees op de olie 'drijft'.

Zo kan ik er nog genoeg vinden:
http://www.lekkereten.net/recepten/indonesische_rendang_stoofvlees.html

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/bijgerechten/rendang-991.html

http://allrecipes.nl/recept/4214/daging-rendang.aspx

----------------is dat genoeg? Of wil je nog meer?

http://www.plusonline.nl/etenendrinken/recepten/artikel/2288/recept-de-smaak-van-sumatra-rendang-padang

http://www.smulweb.nl/recepten/1352235/Rendang-padang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, zal de links zeker gebruiken
1 1/2 kilo sukade lappen
2 middelgrote uien, grof gehakt
4 teentjes knoflook
4 dl kokosmelk
2 tl gemalen koriander
1/2 tl venkel poeder
2 tl gemalen komijn
1/4 tl gemalen kruidnagel
4 rode chilipepers, fijngehakt
1 stengel citroengras (alleen het wit) of 4 reepjes citroenschil
1 el citroensap
2 tl geraspte palmsuiker of bruine suiker

Bereiding:

Snijd het vlees in blokjes van ca. 3 cm.
Meng ui en knoflook in een keukenmachine tot een gladde massa; voeg eventueel water toe.
Breng de kokosmelk in een grote pan aan de kook. Laat de melk op laag vuur voor de helft inkoken tot de olie en de melk scheiden. Roer af en toe. Pas op voor aanbranden.
Voeg gemalen koriander, venkel, komijn en kruidnagel toe. Roer 1 min. Roerbak het vlees 2 min. Voeg uimengsel, pepers, citroengras, citroensap en suiker toe. Laat het geheel op laag vuur 2 uur sudderen tot het vocht ingekookt is en het vlees zacht is. Roer regelmatig om aanbranden te voorkomen.

Blijf voortdurend roeren als de olie van de kokosmelk bovenkomt, anders brandt de rendang aan. Het gerecht is klaar als de olie weer is opgenomen en de rendang bruin en droog is.

Tip:
Zoals voor de meeste curry's geldt, wordt dit gerecht lekkerder naarmate de smaken rijpen. Maak de rendang 2 of 3 dagen van tevoren en bewaar hem in de koelkast; verwarm hem op laag vuur.
U kunt de rendang maximaal 1 maand invriezen.