Welke producten zijn goed als je volgens de clean eating methode wil eten en hoe moet je dit toepassen?

Ik hoor steeds meer mensen erover en die zijn er blij mee, maar het is nou nooit echt duidelijk welke producten zij eten en hoe vaak.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Het beste antwoord

Natuurlijke producten, dus o.a. groente, fruit, noten, etc.
Het is een kwestie van goed naar de ingredienten lijst kijken. De lijst moet eigenlijk zo kort mogelijk zijn, en geen dingen bevatten die je niet kunt uitspreken (E-nummers en chemische toevoegingen)

Een voorbeeld van een dagschema.
- Ontbijt: havermout, granenvlokken, eieren, yoghurt (naar keuze wat je lekker vind, een eiwitrijk ontbijt)
- tussendoortje: gekookt ei, een stuk fruit, lekkere knabbelgroente, een handjevol ongezouten noten.
- Lunch: een lekkere gevulde salade, met noten, kip/vis. Eventueel een boterham erbij.
- tussendoortje (zie hierboven)
- avondeten: samenstelling bord: helft groente, kwart vlees/vis, kwart aardappelen/pasta/rijst.

Het belangrijkste is dat je zoveel mogelijk de 'fabrieksproducten' vervangt door verse en zelfgemaakte producten. Neem volkoren varianten van brood, pasta en rijst.

Toegevoegd na 2 minuten:
Geen kant en klaar pastasaus (veel E-nummers en o.a. suiker) maar gewoon lekker zelf een saus maken van verse tomaten en groente.
Zelfde met soep, hier ziet vaak veel zout en chemische toevoegingen in. Lees de verpakking maar eens goed wat je allemaal binnenkrijgt.

Er zijn veel sites met informatie en recepten die onder clean eating vallen.
Ritsuka
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Clean eating wil eigenlijk zo veel zeggen dat je eet zoals de natuur voedsel bedoelt heeft, dus met zo weinig mogelijk kunstmatige toevoegingen, bewerkingen, bestrijdingsmiddelen, hormonen, maar ook verpakkingsmateriaal, vervoerskosten, industrie etcetera.

Het wordt helaas (ook) een beetje ingepikt door de dieetindustrie - als zou je van een 'puur natuur-dieet' ook per definitie afvallen - maar dat hoeft niet het primaire doel te zijn.

Wil je het helemaal goed doen, dan maak je ook bijvoorbeeld je eigen pasta, verbouw je je eigen groente, eet je liever geen vlees (tenzij van je zelfgeslachte huiskip ofzo) en voedsel uit de regio. ZO schoon echter zijn er maar weinig, en dat is ook best een dagtaak. Maar er is best een hoop dat wel kan.

'Dieet-clean-eating' komt meer neer op veel fruit (ook exotisch, dat onmogelijk 'schoon' kan zijn als het hier niet groeit), weinig koolhydraten (terwijl we daar juist in deze regio sterk in zijn) en 'gezonde vetten' (waarbij gezond elke zoveel jaar weer iets anders betekent ;-)

Je kunt dus 'clean eating' doen om af te vallen volgens de meest recente en commercieel nog zeer interessante 'low-carb-ideeen (veel meer is het niet), Of je kunt ECHT clean eating doen (of je nu moet afvallen of niet) door heel bewust naar de samenstelling en herkomst van je voedsel te kijken, en daar weer zo veel mogelijk energie zelf in te stoppen. Geen pakjes en zakjes dus.

Hoeveel en wat je eet is dus onder ander afhankelijk van het aanbod, je innamebehoefte en de hoeveelheid tijd die je er in stopt. Bij de dieet-versie kun je de richtlijnen van een willekeurig dieetforum volgen, maar wees verstandig en eet niet te weinig en niet te eenzijdig. Die valkuil is groot. Ga zeker niet op eigen houtje onder de 1800 tot 1500 calorieën per dag eten. Wat je dan meer afvalt, beklijft toch niet.