Alle tomaten zijn trostomaat... waarom betaalt de consument meer wanneer er 'tros'tomaat staat ?

Ooit bestonden er tomaten en soeptomaten.
Inmiddels zijn er onder andere cherry- en snack- en natuurlijk de vleestomaat en de pomodori bijgekomen.
De vraag gaat over de trostomaat en misschien wel over marketing/reclame ? Is het een kwestie van goede reclame dat de consument blijkbaar bereid is om meer te betalen voor het woordje 'tros' ?

Toegevoegd na 27 minuten:
pomodori = (Italiaanse) Roma tomaat

Toegevoegd na 2 dagen:
Citaat uit www.wikipedia.org/wiki/tomaat :
Teelt
De tomatenplant wordt in de moderne teelt klimmend gekweekt en heeft een trosvormige bloeiwijze.

Toegevoegd na 5 dagen:
Jammer dat niemand meer reageert nadat ik het citaat uit de wikipedia heb toegevoegd...!
Vandaar dat ik vandaag de vraag sluit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk maar is maar gissen dat een tros helemaal goed moet zijn voor de verkoop. Maar losse tomaten niet.
Je kunt de halve tros weggooien en de rest verkopen.
Ik zelf denk dat het met derving te maken heeft
bamibal
12 jaar geleden
Hier in de supermarkt kosten alle soorten tomaten hetzelfde. En "pomodori" is gewoon Italiaans voor "tomaten". Je bedoelt waarschijnlijk Roma-tomaten.
bamibal
12 jaar geleden
Ik bedoel: de zelf af te wegen tomaten kosten hier allemaal hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bamibal : bedankt voor de les ! ;) natuurlijk Roma !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jodokus:
Heb jij wel eens een tomatenplant bekeken?
De tomaten die ik in mijn volkstuin had, die groeiden
echt niet in trossen............
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tis idd marketing. Vaak zijn de productiekosten nagenoeg gelijkt. En het is belachelijk dat die prijzen zoveel uiteen lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@momopoyolo : ik heb ze zelf ook in hele grote (vuilnis-) bakken geteeld (zo lekker: je wilt nooit meer uit de winkel!) en dat waren echt trossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie s.v.p. bewerking vraag: citaat wikipedia.

Antwoorden (2)

Volgens mij zijn helemaal niet alle tomaten trostomaten. De ouderwetse 'vleestomaat' (die al sinds heel lang onder die naam in de winkels ligt) groeit in kleine plukjes, en niet in lange strengen van wel 10 tomaten.
Prijsverschil? Ik zie het niet echt. De reden dat een trostomaat misschien meer kost, is omdat hij over het algemeen een rijkere smaak heeft dan de ouderwetse Hollandse Waterbonk. En het ziet er in de ogen van sommige mensen frisser uit als er nog een steeltje aan zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal ook duurder zijn omdat er minder in een doos kunnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Stippel, dus plus.
De tomaten die ik in mijn volkstuin had, die groeiden
echt niet in trossen….........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom nu weer onzin? Geef dan een argument. Waar steeltjes zitten zit geen tomaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie s.v.p. bewerking vraag: citaat wikipedia.
Niet alle tomaten zijn trostomaten er bestaan wel degelijk verschillende soorten tomaten.De prijsverschillen liggen niet alleen aan de marketing/reclame, maar ook aan het feit dat bepaalde tomaten ingevoerd worden vanuit het buitenland.En daardoor zijn ze (soms) duurder dan de Nederlandse kastomaten.