hoe kan ik een zwarte aanbaklaag verwijderen?

ik heb al cola gebruikt, hielp wel, maar niet de hele wereld.
wie weet er nog meer manieren om de zwarte aanbaklaag te verwijderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
13.3K

Het beste antwoord

Doe wat soda in de aangekoekte pan met een laag heet water. Laat de pan een nachtje staan en de volgende dag glijdt het aanzetsel uit de pan. Mocht het nog een paar plekjes hebben, dan is het zo weg met een brillo-sponsje en een klein beetje water op de zeepkant. Niet te nat maken, want dan gaat het sponsje roesten.
Soda ook niet gebruiken bij een aluminiumpan. Zo'n lichte lichtstalen pan. Ze worden nog maar weinig gebruikt, maar misschien heb jij er nog zo een.
Ook een pannetje vol water doen en biotex erin kan je ipv soda nemen als je dit niet hebt.
Vaak helpt het ook om in de pan een laagje water te doen met flink wat keukenzout. De pan op het vuur zetten en een poosje laten koken.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de pan is inmiddels schoon, maar ik heb geen zout of soda in huis, en ga het ook niet speciaal daarvoor kopen. Dus toch maar een nachtje laten inweken met cola. Dat lukte toch nog wel prima

Andere antwoorden (8)

je kan soda gebruiken, en laat het een nachtje inweken, morgen kan je de pan schoonmaken...
2 schepjes soda en heet water...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1. Je kan het ook een tijdje laten koken met soda, als je niet de tijd hebt om lang te wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan ook ;-)
Of je gebruikt azijn en een schuursponsje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe water met een vaatwastabletje in de aangekoekte pan, laten koken, afspoelen en de pan is weer klaar voor gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een fabeltje, dat je met cola iets zou kunnen schoonmaken.

Als het om een pan gaat: inpakken in keukenpapier, doordrenken met ammonia, bij kamertemperatuur een of twee etmalen laten intrekken.

Dan ligt de aangekoekte laag er los op en kieper je alles in de vuilnisbak. Je pan/bakplaat is dan perfect schoon, zonder krasjes en zonder moeite.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn idee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moet geen aluminium pan zijn. Ammonia werkt heel erg goed bij een geemailleerde bakplaat. Toen ik deze tip zelf opvolgde, was ik verbaasd dat de bakplaat na zoveel jaren er gewoon fonkelnieuw uit zag. De zwarte laag had hem al die jaren beschermd. Die minnen kan ik dus niet plaatsen. Jaloers?
Indien het geen aluminium pan betreft kun je het laten weken met enkele lepels zuiveringszout die je ook in de keuken gebruikt bij het koken.
Flinke scheut heet water erbij en laten weken.
Indien je niet het gewenste resultaat hebt nog eenmaal herhalen.
Maar zoals gezegd alleen als jou pan niet van aluminium is.
Succes ermee.
12 jaar geleden
je kunt slaolie in de pan doen met goed veel zout. Dit heet laten worden en met een plamuurmes over de bodem van de pan gaan, zodat het verbrande er af gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het een pan is
in stukken gesneden ui met wat water een poosje laten pruttelen
je ziet dat de aanslag of het aangekoekte loslaat
anders nog even met de schuine kant van een pollenlepel of spatel verder schoonmaken

zet eventueel een kookwekker erbij

Toegevoegd na 5 dagen:
Je bent nu 5 dagen verder
is je pan al schoon?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt ervan over wat voor soort pan het gaat - aluminium, roestvrijstaal, emaille, tefal?