Is kant en klare cakemeel hetzelfde als zelfrijzend bakmeel?

N.a.v. mijn vorige vraag. Kun je gewone cakemeel gebruiken op de wijze als was het zelfrijzend bakmeel?

Sorry, maar ik ben echt een dork in het bakken van taartgespuis, maar ik wil het wel graag wat meer leren.

Ik heb nog wel bloem en bakpoeder waar ik evt. zelfrijzend bakmeel van kan maken, maar als het dus ook met een pak cakemeel kan dan ben ik nog tevredener ;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
23.6K

Het beste antwoord

Tussen zelfrijzend bakmeel en cakemeel is het grootste verschil dat het zelfrijzend bakmeel meer rijsmiddelen bevat. Als hiermee een cake gebakken zou worden dan gaat deze mogelijk te veel rijzen in de oven, wordt daardoor te luchtig en zakt in. Cakemeel bevat minder rijsmiddel en zal daar minder gevoelig voor zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bak cake meestal met zelfrijzend bakmeel. Dit gaat prima!
Zie ook:http://www.worldcook.net/Nederlands/Recepten/Cakes/CA-RoomboterCake.htm

Andere antwoorden (4)

Wat marie Jose zegt plus dat waarschijnlijk aan cakemeel al vanillearoma of iets dergelijks is toegevoegd voor de typische cakesmaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cakemeel en zelfrijzend bakmeel zijn niet helemaal hetzelfde.
Zelfrijzend bakmeel is bloem met bakpoeder.
Cakemeel is bloem met bakpoeder met nog wat extra toegevoegde smaakversterker(s) zoals zout, citroen, vanille.
Persoonlijk bak ik meestal cake met bloem of bakmeel en voeg zelf citroen e.d. toe i.p.v. de (chemische) toevoegingen die in cakemeel zitten. Dit gaat prima!
Zie voor recepten van cake bereid met zelfrijzend bakmeel:
http://www.worldcook.net/Nederlands/Recepten/Cakes/CA-RoomboterCake.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is niet hetzelfde. ook zit er aan cakemeel een totaal andere smaak.
Als je geen bak prinses bent ga dan alleen met duidelijke recepten aan de slag.
Op de zijkanten van de pakken staan vaak ook recepten en anders op het internet.
Succes..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cakemeel is de kant-en-klaar verkrijgbare combinatie van zeer fijn gemalen bloem en bakpoeder (zelfrijzend bakmeel) met smaakversterker(s) zoals zout, citroen, vanille, etc.
Die gebruikt wordt bij de bereiding van cake. Doordat cakemeel zeer fijn gemalen is, wordt de cake luchtiger dan wanneer een minder fijn gemalen meelsoort gebruikt wordt.