recept van een scheepsbeschuit?

Ik heb in de les geschiedenis een soort koekje gekregen, ze noemde het een scheepsbeschuit en het werd vroeger gebruikt bij de zeemacht. Ik vond het erg lekker dus zou ik het zelf ook eens willen maken, maar ik vind het recept niet. Voor zover ik al gezocht heb denk ik dat het ook 'hardbrood' genoemd wordt. Weet iemand het recept?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
9.3K

Het beste antwoord

4 koppen bloem, 4 theel. zout, water ( niet meer dan 2 koppen, meestal iets minder)

Verwarm de oven voor op 190 graden C.
Mix de bloem en het zout zorgvuldig. Voeg net zoveel water toe dat het deeg aan elkaar gaat plakken.
Meng het met de handen tot een zeer dik deeg. Rol het deeg uit tot het ong. 12 mm. dik is. Steek er met een glas rondjes uit en prik er met een vork wat gaatjes in zoals bij crackers. Draai de stukjes deeg om en doe hetzelfde aan de andere kant. Leg ze op een droge bakplaat en bak ze ca. ½ uur tot ze lichtbruin zijn aan beide kanten.
Als ze nog vers zijn, zijn ze makkelijk te breken, maar als ze uitgehard zijn zijn ze zo hard als steen. Deze crackers waren vaak het enigste wat de soldaten tijdens de burgeroorlog (1861-1865) kregen verstrekt en de scheepslui op de verre overzeese reizen. Ze waren soms al zo oud dat de schimmel erop zat.
Ze noemen het ook wel; 'Hard Tack'.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vroeger moest het goedkoop en makkelijk, dit is dus het originele recept zoals het gemaakt werd. Ik weet niet of je een origineel recept het geproefd of een meer aangepast met bijv. boter en suiker.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ze zijn eigenlijk te hard om zo te eten, men gebruikte ze om in hun warme eten te dippen en doordat ze zo hard waren waren ze lang houdbaar. Ik zou ook zeker minder zout gebruiken, 1 kleine theel. lijkt me beter. Het lijkt me ook als ik het recept goed bekijk dat het iets langer moet bakken, maar dat zal je even uit moeten testen.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hier komt er eentje:

http://www.zeelandia.nl/recepten/02353
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op onderstaande site staat een recept in Engels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat jij een zogenaamde 'hartkek' gekregen hebt. Dat is echt iets anders dan het betonharde scheepsbeschuit dat in de tijd van de VOC aan boord meegenomen werd:

Een hoofdbestanddeel van de scheepsvoeding vanaf de 16e eeuw was hart broot of kaak, dit als tegenstelling tot gewoon week brood. Het deeg van tarwe- of roggemeel werd zonder gist twee maal gebakken tot droge zeer goed houdbare koeken. Dat scheepsbeschuit leek in niets op het brosse beschuit dat wij nu kennen en was zo hard dat het door de meeste schepelingen alleen geweekt gegeten kon worden. Door de enorme vraag van de Oostindische Compagnie, de Westindische Compagnie, de walvisvaarders, de Oostzeevaarders en alle andere schepen die vanuit Holland vertrokken, ontstond in de 17e eeuw rond de graanmolens van de Zaanstreek, vooral in Wormer en Jisp, een bloeiende industrie om deze tweeback in kaaktonnen aan te leveren. Men spreekt dan in Wormer over tientallen, sommige bronnen over wel 150 beschuitbakkerijen. De bakkerijen op de Anjeliersgracht (Amsterdamse Jordaan, toen nog "Het Nieuwe Werck" of "Jardin" geheten), die de handelsvloot ook van scheepsbeschuit voorzagen, hadden daar behoorlijke concurrentie van. Vanaf de 19e eeuw werd een onderscheid gemaakt tussen hard brood (grijs brood), scheepsbeschuit en zeekaak. De marine kende ook nog ziekenbrood, een fijner soort beschuit [PleC] en in de onderzeedienst voor korte tijd ook "krimpertjes", een verfijnder en speciaal geprepareerd hard brood, dat echter geen succes was.
Bron o.a.: Historie Wormer- en Jisperveld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb 2 recepten opgezocht voor jou :
http://www.zeelandia.nl/recepten/02353
http://www.almahuisken.nl/recept_beschuit.htm (vanonder staat het recept)