Uienmarmelade met rode wijn.

Deze fantastische jam is vol van smaak en gaat buitengewoon goed met rood vlees. Uien worden enkele uren gestoofd in een gezoete rode wijn. Echt heerlijk!

Ingrediënten:
500 ml rode wijn van goede kwaliteit
1 kg rode uien
100 gr rozijnen
160 gr donkerbruine zachte suiker
3 eetlepels plantaardige olie

Bereidingswijze:

1.Verhit de olie in een grote pan op middelhoog vuur. Fruit de uien onder regelmatig roeren tot ze doorschijnend en zacht zijn. 2.Giet de rode wijn erbij. Roer goed en roer daarna de suiker erdoor. 3.Dek af en laat 2 tot 3 uur sudderen, blijf af en toe roeren tot al het sap is verdampt en de saus een jam-achtige consistentie heeft bereikt. 4.Voeg de rozijnen, zout en peper toe, roer alles door elkaar en giet in de potjes. 5.Dek de potjes goed af en bewaar ze enkele maanden. Je kan ze tot 2 weken in de koelkast bewaren.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://allrecipes.nl/recept/6442/uienmarmelade-met-rode-wijn.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou zelf wat fijn-gesnipperde gember,wat karwijzaad en een tikkeltje kruidnagelpoeder toevoegen. Verder : verrukkelijk !

Andere antwoorden (4)

Sja dat varieert natuurlijk, iedereen voegt zo zijn eigen ingrediënten toe. Een simpele zoekopdracht op Google levert bijvoorbeeld het volgende recept op:

500 gram uien fijngehakt
3 a 4 eetlepel olie
4 eetlepels balsamico-azijn
60 gram donkere basterdsuiker
2 eetlepels tomatenpuree (uit blikje)
3 teentjes knoflook, uitgeperst
1 theelepel gemberpoeder (djahé)
0,5 theelepel gemalen kruidnagel
0,5 theelepel nootmuskaatpoeder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik trof jaren geleden een simpel recept aan in NRC Handelsblad. Nadien nog vele malen gemaakt, want erg lekker:

500 g rode uien
2 eetl. zonnebloemolie
50 g bruine basterdsuiker
1/4 l balsamico azijn
zout

Verhit de olie in een pan en voeg de gepelde en in reepjes gesneden uien toe. Bak ze op gedurende 20 minuten zacht en glazig. Voeg dan de basterdsuiker en de azijn toe en laat het mengsel smoren tot er een smeuïge marmelade is ontstaan. Breng de marmelade op smaak met een beetje zout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg lekker in de zomer RODE uien marmelade.

Ingredienten :
5 rode uien
50 gram bruine suiker
1 glas rode wijn
1 laurierblad
1 kruidnagel
1 steranijs

Hoe te bereiden ?

Eerst de uien schillen en deze daarna in kleine blokjes snipperen. In een pan op een laag vuurtje zetten en goed opletten dat de uien niet verkleuren. Op een gegeven moment worden de uien glazig. Dan dienen ze met rode wijn te worden afgeblust.
De andere ingrediënten kunnen worden toegevoegd. Eerst water totdat de uien net onder het vocht liggen. In ongeveer twee uren droogkoken, zodat de uien volledig gaar zijn. Soms een beetje water toevoegen wanneer het proces te snel mocht gaan. En tenslotte de toegevoegde specerijen weer verwijderen.
De marmelade is bij kazen, wildgerechten en stamppotten te combineren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uienmarmelade is een heerlijk recept voor bij vlees.
Vooral rood vlees gaat erg goed samen met uienmarmelade.
Door rode uien te gebruiken maak je de saus wat pittiger.
Ingrediënten voor 4 personen

5 uien
2 el olijfolie
50 gr suiker
1 dl rode wijn
versgemalen peper
snufje zout