Welk ingredient maakt dat banketbakkers- eierkoek naar ammoniak ruikt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
13.6K

Het beste antwoord

De oorzaak is het rijsmiddel dat in eierkoeken is gebruikt: ammoniumcarbonaat. Ook in zelfrijzend bakmeel is deze stof aanwezig. Bij verhitting ontleedt ammoniumcarbonaat in de gassen ammoniak, koolstofdioxide en waterdamp. De gassen moeten het koekdeeg luchtig maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De reuk kan inderdaad van ammoniumcarbonaat komen. Het is dan naar mijn inzicht een slechte bakker indien hij produkten met een ammoniak geur verkoopt.Een betere vervanger zou sodiumbicarbonaat(baking powder)zijn. dit is een goed rijsmiddel,dat over het algemeen al in "zelfrijzendbakmeel"zit,en geen afstotende geur geeft.
Misschien een tipje naar de bakker toe?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in de bakkers wereld beter bekend als amonium en is een snel werkend rijsmiddel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij de bereiding van Eierkoeken wordt Ammoniumcarbonaat gebruikt. Chemisch gezien behoord het tot de zouten, het wordt ook wel vlugzout genoemd. Bij verwarmen ontleedt het in koolzuurgas en ammoniak(gas).

Ammonium (zoals bakkers dit noemen) als bakpoeder zorgt voor een bijn explosieve werking in de oven.... Het maakt je eierkoek groter en luchtiger....

Nadeel is wel dat het naar ammoniak ruikt als ze nog warm zijn.... Als eierkoeken overigens (te) warm worden ingepakt trekt de lucht wel in de eierkoek en gaan ze er naar smaken.