Ik gebruik evenveel van elke groente, je kunt de uien ook aanbakken en daarna door de stamppot doen.. in dat geval gebruik ik wat meer uien als wortelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er aan voor hoeveel personen je het maakt.

In hutspot, oftewel peen en uien stamp
gaat net zo veel peen als uien.

http://www.dekooktips.com/recepten/hutspot.htm

Maar er zijn meer recepten mogelijk:

http://www.smulweb.nl/recepten/kinder/&query=stamppot+peen+ui
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hiermee hutspot bedoelt, dan is de verhouding één derde uien en twee derde winterwortel.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dat bedoel ik dan in gewicht, niet in aantal (want uien en wortels kunnen nogal in grootte en gewicht verschillen).
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoeft dus niet.
Er zijn verschillende recepten mogelijk.
Zie recept.

Aardappels schillen en in stukjes snijden.
Wortels schillen en en stukjes snijden.
Uien pellen en in schijfjes snijden.

Aardappels, wortels en de helft van de uien in een pan doen, die voor de helft gevult is met water. Voeg bouillon tablet toe. Laat dit in 20 gaar koken.
Intussen de andere helft van de uien aanfruiten in een beetje boter.
Wanneer de hutspot klaar is de gebakken ui toevoegen en het geheel fijnstampen. Tot slot de crème fraise toevoegen en opdienen met lekker gebakken saucijsjes.

Lekker romige hutspot.

Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Laat dit nou toch dezelfde verhouding zijn als in mijn antwoord. Merkwaardig dat hier géén minduimen bij staan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt omdat ik er een heerlijk recept bij gezet heb. Dat maakt het verschil.
Amadea
12 jaar geleden
Er wordt niet gevraagd naar een recept, alleen naar de hoeveelheid...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Extraatje van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een andere verhouding dan1/3-2/3, dit is eerder
RECEPT: HUTSPOT (PEEN-EN-UIEN)

Ingredienten:
1 kilo (winter)wortelen
1 kilo aardappelen
500 gram uien
zout
peper
boter.

Bereiding:
Schil aardappelen, uien en wortels en snijd ze in blokjes. Kook dit
ongeveer een half uur (tot de aardappelen gaar zijn). Giet het water af en
stamp de massa tot puree. Breng dit op smaak met zout, peper en een flinke
klont boter.
Ik vind het erg lekker de hutspot verder wat smaak te geven met sambal en
ketjap manis.
Dit is een vleesloze versie, waar een rookworst makkelijk bij kan.

Variant:
HUTSPOT MET KLAPSTUK:
Voor je de aardappelen kookt, eerst iets minder dan een pond klapstuk
(vettig rundvlees dat er lang over doet om gaar te worden) in ongeveer
anderhalf uur zachtjes gaarkoken. De groenten erbij en verder afmaken als
boven.

Toegevoegd na 47 seconden:
http://home-3.worldonline.nl/~pendersh/recepten.htm#rec4