Ja klopt overheerst heel snel die rozemarijn... Dus heel precies erbij doen... Maar wel lekker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het ruikt sterk en kan ook vervelend aanvoelen als je het niet vooraf heel fijn hakt. Het zijn namelijk een soort naaldjes die als ze drogen scherp kunnen worden.
paulus811
14 jaar geleden
Ja inderdaad, je moet het heel goed doseren,
erug lekker met rozeval aapdappeltjes uit de oven, met olie en zeezout...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De smaak van het kruid rozemarijn is mild, maar snel overheersend.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees meer hierover op deze site:

http://www.overkruiden.nl/kruiden/plantengroepen/heesters/rozemarijn/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rozemarijn is er in meerdere varianten (Franse, Spaanse en Italiaanse) De smaken verschillen van elkaar, maar zijn allen sterk van smaak en overheeren snel.
Als je rozemarijn gebruikt, kun je het beste een heel takje meekoken in het gerecht en het takje er uit halen als de smaak van het kruid naar wens in het gerecht aanwezig is.
Bij ongekookt of kort meegekookt gebruik, kun je de rozemarijn beter in een olie- of azijnaftreksel gebruiken.

Voor meer informatie over rozemarijn zie: http://www.receptentabel.nl/keukenkennis/kruiden_en_specerijen/?ksID=77
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet het met mate gebruiken.Rozemarijn bevat kamfer, een vluchtige olie die stuipen kan veroorzaken.Mensen met epilepsie moeten dus voorzichtig zijn als ze het gebruiken.
Shakespeare noemde rozemarijn "het kruid van de herinnering" en in het oude Griekenland droegen studenten twijgjes op hun hoofd om het geheugen te versterken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roosmarijn heeft een aromatische, harsachtige geur. Lijkt heel sterk maar bij het koken wordt een subtiele smaak aan het gerecht afgegeven. Past idd heel goed bij aardappeltjes maar qua vlees is vooral de lamsbout uit de oven de aangewezen kandidaat voor het gebruik van roosmarijn. Steek dan op meerdere plaatsen met de punt van een scherp mes een paar cm in de bout en prop hierin toefjes roosmarijn. Het groeit heel goed in de tuin (van mijn vriendin) en ik gebruik regelmatig een paar hele takjes bij het koken van aardappelen, pasta, bakken van aardappelen, lamsvlees etc. Een takje kun je er later weer uithalen. Als je de naalden gebruikt kan dat vervelend zijn bij het eten. Hele naalden gebruik je vooral bij het grillen of de barbecue, het meeste valt er dan af of is zo krokant geworden (verbrand) dat je er geen last van hebt bij het eten. Fijn snijden kan maar doe ik zelf nooit, toch te harde stukjes. Zomaar een link naar een recept: www.tastyweb.nl/recept/lamsbout/met/knoflook/en/rozemarijn