Agar agar wordt gebruikt in concentraties van 2 tot 10 gram per liter, afhankelijk van de gewenste textuur. Bijvoorbeeld 2 gram per liter voor zachte en zeer broze gel, of als toepassing in een groentepuree die al een zekere consistentie heeft. En 10 gram per liter voor harde en breekbare gels.
Maar ook de gebruikte ingrediënten en hun zuurheidsgraad spelen een rol. Voor zure producten, zoals sommige fruitsoorten, moet je de dosis agar opdrijven, tot soms wel 14 gram per liter.
Mogelijke toepassingen zijn: yoghurt 2 tot 4 gram per liter, crèmes en flan 2 tot 4 gram per liter, roomijs 2 gram per liter, mousse 6 tot 8 gram per liter, saus 4 tot 6 gram per liter, gomsnoepjes 8 tot 10 gram per liter, verse kaas 2 gram per liter.
De percentages zijn slechts een aanwijzing en hangen af van de kracht van de gel en de gewenste textuur.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Agar-agar vindt u onder de vorm van schilfertjes of poeder. Om het u niet te moeilijk te maken wat de dosering betreft, kiest u het best voor de poedervorm: zakjes van 2g. Eén tot twee gram is meestal de hoeveelheid die in recepten gebruikt wordt per liter: één gram om lichtjes op te stijven, twee gram (dit is ongeveer een koffielepel) wanneer je een stevige textuur wilt bekomen. Het procédé is identiek voor elk recept: los het poeder op in een koude vloeistof (water, melk, bouillon, thee, room...), breng deze vloeistof op kookpunt en laat gedurende enkele minuten sudderen. Daarna haalt u het geheel van het vuur zonder u ongerust te maken dat het nog vloeibaar is. Agar-agar lost namelijk op boven de 85°C, maar wordt pas stevig bij 40°. Laat geleren in een voldoende klein recipiënt zodat de vorm mooi bewaard blijft.