Hoe kan ik verse rozemarijn behandelen, zodat ik het gedroogd in een potje kan doen?

Ik heb een grote struik met rozemarijn, maar wil dit drogen. Weet alleen niet hoe ik dat moet doen. Weet een van jullie dit uit eigen ervaring?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
15.8K

Het beste antwoord

Als die struik nog in de grond staat, zou ik niets doen behalve regelmatig water geven, rozemarijn is een nathals. Dan kan je verse takjes afknippen, dat is ook goed voor de plant. Je zou ook takjes kunen invriezen. Maar vers is het lekkerste. Drogen geeft een hoop troep met uitvallende naaldjes. Afknippen en op een droge goed geventileerde plek neerleggen.
Mijn rozemarijn staat gewoon in een grote pot op het balkon. Hij is winterhard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord: neem nu een plant in de tuin, dan hoef ik het niet in een potje te doen en gebruik ik het altijd vers. Bedankt voor de tip.

Andere antwoorden (4)

je knipt de takken af, touwtje eromheen om ze bij elkaar te houden en dan ondersteboven ophangen en laten drogen...

Toegevoegd na 3 minuten:
dit kan je ook met oregano doen, wij doen dit al jaren, ik kan me niet eens meer herinneren hoe lang al...
wij gebruiken deze kruiden dagelijks in onze keuken, dus ervaring hebben we wel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doe ik met salie etc ook, maar ik wist niet of dit met rozemarijn ook goed gaat. Heb je dit zelf ook al eens gedaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor!!
als je eenmaal de rozemarijn droog hebt en hij verliest de blaadjes, kan je als die goed droog is van de takken afhalen en deze in een potje bewaren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in je cv hok gaat t wat rapper
Je kunt het ook in de oven drogen.
Maak wat bosjes die je onderaan je rooster hangt.
Leg er wel even keukenpapier onder.
Oven op 60 graden.
Deur een klein stukje open, kan het vocht ontsnappen.
Als ze knapperig zijn, verkruimelen en even laten afkoelen, daarna in een potje doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vond nog een bron.
Suces.

Toegevoegd na 3 minuten:
suces = succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het natuurlijk drogen maar een andere optie is om het te bewaren in olie. Zie bijgaand het recept met rode pepers, maar voor rozemarijn geld hetzelfde. Gewoon de takjes volledig in de fles doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rozemarijn droog je door ze net voor de bloei te oogsten.
Doe dit in de ochtend als de plant droog is en de zon nog niet heet is. Je hoeft kruiden die je wilt drogen niet te wassen. Schudt ze wel goed uit om insecten kwijt te raken. Hang kleine bosjes ondersteboven te drogen op een luchtige droge plek. Na ca. 10 dagen zijn ze droog.
Neem de blaadjes eraf en bewaar ze in een dicht potje in het donker.
amc