Ik zou heel graag een glutenvrije kwarktaart maken, maar wat doe ik met de bodem anders dan heel duur glutenvrije bloem kopen?

Glutenvrije bloem en koekjes zijn erg duur. Kan ik iets doen met verkruimelde rijstwafels? Hoe laat ik die aan elkaar 'plakken'?

Toegevoegd na 6 dagen:
Superveel - en originele - antwoorden. Ik heb de bitterkoekjes geprobeerd. Heel lekker, maar wel erg sompig. Een volgende keer ga ik zeker oa het amandelmeel proberen. De pavlova ook, maar denk zonder kwark erbovenop, eerder als alternatief. Dank jullie wel!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
6.2K

Antwoorden (7)

Waarom maak je geen schuim onderkant. Eiwitten kloppen met suiker en vanillepoeder en wat azijn afbakken. Recepten te vinden op internet onder pavlova
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ow, ook geen gek idee!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
+ voor creativiteit, had ik ook nooit aan gedacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slim!
Je kunt ook een bodem maken van bitterkoekjes van Albert Heijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die zijn toch niet glutenvrij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste bitterkoekjes zijn wel glutenvrij. Ook eigenmerk AH en C1000 etc. Google maar eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer wat geleerd
je kan ook een bodem maken met glutenvrije cake
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat niet ook flink duur?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja je zit ongeveer op 4.50 per cake
Savoiardi van Dr. Schar zijn glutenvrije lange vingers die ook zeer geschikt zijn als taartbodem.
Amadea
11 jaar geleden
Ik heb wel eens een taart van amandelmeel gemaakt en dat was erg lekker. Met ongeveer 10 euro per kilo niet goedkoop, maar voor een bodem heb je niet heel veel nodig. Het meel meng je met boter om te laten 'plakken'
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is 2 keer zo duur als meel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, vind ik eigenlijk ook een minder antwoord. De meel is al zo duur, en ik heb het alleen voor deze ene taart nodig...
paulus811
11 jaar geleden
Je bent ongeveer 2 euro aan amandelmeel kwijt voor een bodem. Als je dat teveel vindt houdt het op, maar het is wel erg lekker en EEN alternatief. En je hoeft alleen te kopen wat je nodig hebt , want het wordt afgewogen. Bedankt voor de min
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb je niet gemind... Als het afgewogen wordt is het inderdaad wel degelijk een goede optie! Ik kijk eens op de markt vandaag
Je hebt een paar opties, die uiteraard in prijs zullen verschillen:

Je kan een dunne bodem maken met stijf geklopte eiwitten waaraan je suiker (naar smaak), azijn of citroensap (voor de stijfheid) en een eetlepel maïzena (dan wordt het brosser) toevoegt. In een dunne laag op de bodem van je springvorm uitsmeren, en dan op een niet al te hoge temperatuur (120-140°C) in de oven bakken totdat het gaar een hard is (afhankelijk van de dikte 10-20 minuten) Dat is vergelijkbaar met een recept voor een pavlova.
Nadeel van zo'n bodem is dat het erg droog is, en weinig vet bevat, dus als je het vloeibare kwarkbeslag straks erop giet, dan zal het nat worden, en dat is jammer. Dat kan je voorkomen door de maïzena te vervangen door een vette grondstof (b.v. amandelmeel, maar dat is wél duur), of door de bodem eenmaal afgebakken en afgekoeld te beschermen met een vetlaag die je aanbrengt met een kwast, en dat kan zijn een smaakneutrale olie (b.v. zonnebloem), gesmolten chocolade of gesmolten boter (maar boter bevat ook water)

Rijstwafels zou ik niet snel kiezen, want als ze nat worden (zie boven) zullen ze taai worden. Je zou hetzelfde trucje als boven kunnen toepassen, dus met een vetlaag insmeren, maar dan mis je sowieso de zoetheid van de bodem.

Iets goedkoper dan glutenvrij meel is polenta. Het is 100% maïs, en je kan alle kanten mee op. Met een kleine hoeveelheid die je in water kookt krijg je een dikke pap (volg aanwijzingen op de verpakking) waaraan je b.v. suiker kan toevoegen. Als het afkoelt dan wordt het stijf, en als je de bodem krokant en bros wil hebben, kan je een paar minuten in de oven op 180°C afbakken. Ook hier geldt dat met vet smeren aan te raden is.

De dure oplossing, zoals iemand anders aangaf, is om een vetrijke glutenvrije meel te gebruiken, en een soort biscuit maken. Als je de amandelmeel roert door een stijfgeklopte eiwit, dan heb je heel weinig meel nodig, en toch voldoende volume voor een bodem. En het is erg lekker!

Er zijn kant-en-klare producten die je kan kopen, maar dan ben je heel snel vele euro's kwijt, en als je grootste zorg is geld, dan denk ik dat de eerste optie de allergoedkopste (en ook relatief makkelijk) is.

Veel succes en eet smakelijk!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem eens 200 gr. glutenvrije cornflakes. vermaal ze tot kleine stukjes (geen poeder)
of doe ze in een plastic zak en rol de deegroller of gevulde glazen fles erover om ze stuk te drukken. mix ze in een kom met 100 gr. gesmolten boter en ca. 70 gr. suiker.
Doe dit mengsel in een taartvorm en druk goed aan. Heel goed gaat het met de voet van een wijnglas, dan kan je goed in de randen komen. Heel lekkere bodem maar moet wel gebakken worden als kwarktaart, is dus niet echt een taart die je in de koelkast maakt.

Voor in de koelkast kan je ook een bodem maken van 250 gr. Liga's (Eerste stap) met 150 gr. gesmolten boter/margarine. Of 200 gr. Liga. 50 gr. boter én 2 eetl. aardbeien- of ander jam. Ligt eraan of je er vruchten bij doet.

Je kunt ook in een Turkse- of in een natuurvoedingswinkel amandelmeel kopen.
100 gr. amandelmeel, 50 gr. boter, 50 gr. suiker en 1 ei mengen, over de bodem van een springvorm verdelen en 20 min. bakken op 175 graden C. Wel goed af laten koelen voor je hem vult.

Rijstwafels is geen goed idee. Dit wordt zompig, slap en taai. Smaakt ook naar niets.
amc