Is sambal een goede vervanger van harissa? Of zijn er betere alternatieven te koop, en waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
38.8K

Antwoorden (2)

Sambal is een prima vervanger, want ook op basis van rode pepers. Ik zou dan wel een wat mildere sambal nemen ; Brandal ofzo. En er wat knoflook aan toevoegen.
Harissa is echter tegenwoordig ook zo ongeveer overal te koop, zowel in potjes als als poeder (dat je weer prima kunt aanmaken met wat (olijf)olie, voor een authentiekere smaak). In vrijwel elke grote supermarkt of zelfs bij de Wereldwinkel (die is ECHT lekker, ook op het broodje kaas ;-) )

Je kunt het ook zelf maken door rode peper, eventueel tomaten(puree), gedroogde koriander, knoflook (vers of poeder) en komijn (gemalen) te mengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
goed antwoord, maar in sambal zitten geen knoflook, koriander en komijn. De smaak is dus totaal anders. Je vermeldt het wel in het recept voor zelf maken, dus toch een +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In harissa wel, dus als je dat door de sambal gooit......
Hey het antwoord is NEE!! Harissa is absoluut anders dan sambal. Tuurlijk het is heet als sambal maar het heeft een hele andere geur smaak en ingerdienten als de aziatische of surinaamse sambal. Ik kom zelf uit tunesie waar de harissa vandaan komt dus ik kan je garanderen dat je het beste harissa kan gebruiken. Je kan deze kopen bij de toko of bij dirk vd broek vrijwel overal te koop tegenwoordig. Zelfs in sommige albert heijns. Voor meer vragen let me know.