kan ik een grote pan snert ook opwarmen in de oven ipv op het gas?

Dit om aanbranden te voorkomen. Ik gebruik altijd een vlamverdeler, maar heb het idee dat het in de oven beter en veiliger gaat. Zo ja, welke temperatuur kies ik dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
10.9K
Amadea
11 jaar geleden
Nog handiger is om de soep al in de kom waaruit die gegeten wordt in de magnetron te verwarmen. Heb je ook minder afwas!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is 8 liter amadea :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En deels in plastic kommen :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@janlast: op het fornuis en blijven roeren, dan heb je minder last van aankoeken/aanbranden en zeker niet te hoog vuur, dus op tijd opzetten. zelf doe ik het ook per soepkom, minder risico, maar inderdaad niet haalbaar met 8 liter soep.

Antwoorden (5)

verstandig is om de hoeveelheid op te warmen die je denkt dat op gaat. de rest gewoon in de koelkast bewaren en beter nog in te vriezen.
opwarmen op het fornuis is wat ik je aanraadt. niet in de oven, ik weet niet hoe dat zou gaan en op welke temperatuur.

Toegevoegd na 47 seconden:
ik gebruik ook altijd een vlamverdeler, dat is zeker een goed idee !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles gaat op :-)
Met vlamverdeler koekt het toch soms nog aan, zelfs bij elk kwartier roeren :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt: elk kwartier roeren is te weinig, je "moet" eigenlijk in de keuken gaan zitten en elke 2 minuten of eigenlijk constant roeren... en dan nog...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geloof me..... In de oven is dit veel minder bewerkelijk. De hitte komt immers niet alleen van onderen. Groetjes van een hobbykok
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben ook een hobbykok, maar werk niet zoveel met de oven!
Beste JanLast,

Dit kan prima. Als je de oven instelt op zo'n 100 graden. Hou wel even rekening met de soort pan die je gebruikt. Nu kunnen de meeste materialen wel tegen een temperatuur van 100 graden maar toch. Denk hierbij aan kunststof grepen, die blijven op het gas vaak koel, maar krijgen nu te maken met 100 gr. omgevingstemperatuur.

Zo maak ik trouwens ook de beste stoofschotels. Enkele uren in de oven en het is perfekt. De thermostaat houdt de temperatuur onder controle, je gaspit kan dat niet.

Een oven waar ik nooit eerder mee heb gewerkt controleer ik wel eerst met een thermometer. Zo weet je of de werkelijke temperatuur overeenkomt met de instelling.

Toegevoegd na 4 minuten:
(overigens wel regelmatig omroeren)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het niet in de over opwarmen omdat het zo te langzaam kan gaan. Snert is erg gevoelig voor zuur worden. Hoe langer de snert een lauwwarme fase doormaakt, hoe meer kans op bederf. Ik zou het in niet te grote porties heel snel heet maken. Laat, als je een grote pan snert even wilt bewaren, altijd heel snel zonder deksel afkoelen in een bak met ijskoud water.. Daarna kun je het eventueel invriezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8 liter in een pan zou ik nooit in een oven opwarmen dat gaat te langzaam en de kans dat het blind slaat is dan groot
ik zou uit scheppen wat je denkt nodig te hebben en de rest invriezen voor een andere keer,maar heb je die 8 liter de zelfde dag nodig,verdeel het dan over 2 pannen en laat dit dan langzaam onder voordurend roeren warm worden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem een grotere pan als waar je soep inzit,water in de grotere pan,en daar je pan met erwten soep inzetten.
Zo brand de snert nooit aan, dan kan het gewoon op het gas.
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Duurt wel héél lang voordat de soep dan heet is. Is een geschiktere methode om een eenmaal verwarmd gerecht warm te hóuden. Au bain Marie, heet die methode.
burgos
11 jaar geleden
Deze manier is speciaal voor erwten soep,in een buitenlands blad werd dit als tip gegeven.
Het schijnt dat ze het in restaurants ook zo doen.