Hoe maak je oesters klaar? Moet ik ergens op letten bij het kuisen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.8K

Antwoorden (2)

Om oesters te openen leg je ze (gewikkeld in een schone theedoek) met de bolle kant naar beneden op een harde onder­grond. Was de schelpen voordat je ze openmaakt als ze vies zijn. Inheemse oesters zijn meestal schoner.

Japanse of Pacifische oesters
Neem een oestermes en zet het blad tussen het scharnier, waarbij je ervoor zorgt dat de punt van het mes van je af wijst. Heb je het scharnier eenmaal gebroken, laat het mes dan langs de binnenkant van de onderste schelp glijden om het vlees los te snijden, waarbij je het in de onderste, bolle schelp laat zitten. Probeer zoveel mogelijk vocht in de oester te laten zit­ten, dus leg hem ergens neer waar hij niet om kan vallen.

Inheemse oesters
Neem de oester, gewikkeld in een doek, in je hand op zo'n manier dat het scharnier naast je duim in je handpalm ligt. Neem een oestermes met een lang blad en laat dat langs de buitenrand naar het scharnier gaan, waarbij je het vlees van de bovenste schelp snijdt. Probeer zoveel mogelijk vocht op te vangen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En pas op voor je handen... Er bestaan niet voor niets speciale handschoenen voor dit klusje.
Oesters schoonmaken.

Veel mensen laten zich afschrikken om oesters te eten omdat het moeilijk zou zijn om ze te openen. Bekijk het filmpje en ik weet zeker dat jij het ook gaat proberen. In het filmpje hebben we creuze gebruikt. Deze zijn relatief goedkoop en lekker vol van smaak.

Bereidingswijze

1. Zet een scherp mes bij de kop van de schelp. Houdt de bolle kant onder. Zo loopt het vocht ook niet uit de oester.

2. Wrik met de punt de oester open.

3. Snijd rondom open. Maak de oester op.

4. Haal het gruis uit de oester. Snijd vervolgens de oester los.

5. Draai de oester voor presentatie om.

Bekijk op onderstaande link de video

Toegevoegd na 41 seconden:
http://www.kookse.tv/recept/oesters-schoonmaken