Augurken na inmaak een beetje te zacht. Hoe lang kan ik ze het beste in zout water zetten?

Ik heb ze nu 24 uur in zout water gehad. De smaak is echt geweldig, maar ik vindt ze een beetje te zacht naar mijn smaak. Ik ben bang dat als ik ze te kort in het zout water zet dat ze dan niet genoeg zoet-zuur opnemen.

Ik heb wel receptjes gelezen om het 'knack' gehalte wat omhoog te halen maar dat vindt ik best bewerkelijk, en in Duitsland heb ik ook wel van die kant en klare zakjes daarvoor gezien, maar ik wil het liefst met zo min mogelijk ingrediënten werken, temeer daar ik deze smaak van het zoet-zuur mengsel wel graag zo wil houden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
7.7K

Het beste antwoord

Dat van die aluinpoeder klopt. Een klein beetje erbij in de pot maakt ze knakkig.
Ik heb vroeger (voor de lol) ook veel augurken ingemaakt en mijn toprecept uit al die experimenten was erg lekker.
Ik liet de augurken 36 uur in het zout liggen, i.p.v. 24 uur wat altijd aangegeven werd. Ik nam vaak inmaakazijn want die is iets zuurder dan gewone (witte)azijn.
Er gingen jeneverbessen, mosterdzaad, verse dragon takjes( niet veel want het overheerst gauw) sjalotjes,
teentjes knoflook,peperkorrels, en 125 gr. rietsuiker op 1 ltr. azijn. Ik heb het uitgetest op allerlei manieren, lauwwarme azijn, koude azijn, minder lang in het zout enz. Het beste resultaat kreeg ik met bovenstaande ingrediënten en met kokende azijn overgieten en die 36 uur in het zout. Ze smaakten echt heerlijk en waren echt knakkig.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb het bij het nalezen misschien at ongelukkig neergezet, je zou op het verkeerde ben gezet worden als je het zo leest. Je moet ze eerst in het zout zetten en dan met kokende azijn overgieten.(en die andere ingred. erbij dan hè.

Toegevoegd na 20 minuten:
Nog wat; ik las dat je ze in water met zout had laten staan? Je moet ze gewoon met flink zout en flink suiker (als je ze zoet-zuur wilt) bestrooien, 36uur laten staan , dan afspoelen en afdrogen. en minstens drie maanden laten staan, dan is de smaak pas lekker.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O, dat lijkt mij helemaal wel erg lang. Het idee wat ik ervan heb is dat ze juist te lang in het zout(water) hebben gelegen en daardoor nu ook zo zacht zijn. Wat het zoet-zuur oplossing betreft heb ik het nog niet eens zo uitgebreid gedaan. 500 ml witte wijn azijn
500 ml water
250 gram suiker (originele recept was 500 gr. maar vond ik teveel)
1/2 eetlepel mosterdzaad
Flinke theelepel inmaakkruiden (Zak uit Duitsland; mosterdzaad, dillezaad, peperkorrels, koriander, gember (Ingwer?), Pimentkorrels, jeneverbessen, laurierblaadjes (stukjes), Nelken, familie van de anjer-achtigen, dat laatste vindt ik wel een beetje twijfelachtig, dus ik weet niet of ik dit goed heb opgezocht want mijn Duits is niet echt om over naar huis te schrijven :-/. Hoe dan ook, dit mengsel breng ik aan de kook, nog 3 minuten doorkoken en dan over de geschikte augurken in de pot gieten. Bij de augurken heb ik nog een schijf ui aan ringen gedaan, plus een takje gewone dille uit mijn pot (staat nog niet in bloei dus kon geen bloemknop gebruiken) Nogmaals: de smaak is echt voortreffelijk, het gaat mij hierin meer om de structuur van de augurken zelf, die zijn naar onze smaak gewoon te zacht. Ik moet overigens wel toevoegen dat ik ze ook nog ca. 40 minuten op 90 graden gewekt heb om ze langer houdbaar te maken, dus wellicht dat daar de te zachte structuur ook wel van komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3 theelepels zout hoorde ook nog bij het zoet-zuur mengsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En gewekt moet natuurlijk geweckt zijn ;-)
amc
13 jaar geleden
Ingwer is gember,Nelken zijn kruidnagels. Als je weer eens een Duitse vraag hebt, mail me maar en ik weet het wel. Ik heb er enkele jaren in de verkoop gestaan dus....Ik denk dat het probleem erin ligt, dat je ze in zout water hebt laten staan, zoals ik het lees, en je moet ze met zout/suiker bestrooien om het vocht eruit te trekken. 36 uur ging bij mij prima, ik deed dat omdat het niet van die kleine augurkjes waren. Ik heb ze ook niet gesteriliseerd en dat doe je door ze te wecken. Wecken doe je om alle bacteriën te doden en zout/azijn conserveert ook prima.Je moet alleen zo min mogelijk lucht erbij laten komen, dus ze onder de vloeistof zetten. hieronder een goede site die ik nog voor je gevonden heb. (huishoudschoolles)

http://www.dbnl.org/tekst/groo068rece01_01/groo068rece01_01_0060.php
amc
13 jaar geleden
http://www.hei-heg-hoogeind.dse.nl/historie_gebied/kookboek%20ncb%201956/de_inmaak.htm Ook een heel overzichtelijke iets 'modernere'site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk nu dat we ze te vroeg hebben opengemaakt en ze daarom nog niet volledig waren volgezogen met zoet-zuur, want later waren ze wel een stuk steviger en knakten ze ook wel. Toch het beste antwoord voor de nuttige info en links ;-)

Andere antwoorden (3)

Mijn moeder doet er een magnesiumtabletje in. Schijnen ze stevig van te blijven. Geen idee hoe ze erbij komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder maakte vroeger ook wel eens augurken in en zij deed daar dan ook aluinpoeder bij. Hoeveelheid en zo weet ik niet. Wel dat ik zelf toevallig vorig jaar aluinpoeder heb gekocht bij een ouderwetse drogist in Utrecht. Ik heb het gebruikt om de bloemen van de hortensia blauw te krijgen (is gedeeltelijk gelukt). Aluinpoeder wordt ook in de duivensport gebruikt. Ik heb nog flink moeten zoeken naar een adres waar ik een kleine hoeveelheid kon kopen. Op de meeste plaatsen moet je een bus van een kilo kopen en wat moet je dan weer met hetgeen je overhoudt.
Misschien heb je wel een duivenhouder in je buurt en kun je het eens proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je naar mijn mening niet goed gedaan hebt, is dat je ze in zout water gezet hebt. Dan is er minder vocht aan de augurken onttrokken. Probeer het opnieuw. Haal de augurken uit de azijn, droog ze af en bestrooi ze met grof zeezout en wat suiker en laat ze 12 uur staan. Er moet vocht uitlopen, waardoor ze na het inmaken knakkiger zullen worden.

Anders kijk eens op onderstaande site, als je hem nog niet kent.