Wat is die groene kleur die je soms in een aardappel ziet? Ik heb eigenheimers.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
12K

Antwoorden (3)

Groene aardappelen zijn niet geschikt voor consumptie omdat zij te veel alkaloïden, waaronder ook solanine, bevatten. Alkaloïden (een bittere stof) zijn een natuurlijk afweermiddel van de aardappelplant tegen vraat van bepaalde schimmels en insecten. Het hoogste gehalte van de alkaloïden bevindt zich in de groene plantendelen of het loof dat niet in de keuken wordt gebruikt. De concentratie ervan in de aardappel zelf levert normaal geen problemen op en verdwijnt bovendien grotendeels met het schillen en het verwijderen van de ogen.

Vergiftigingsverschijnselen bij de mens kunnen optreden bij een opname vanaf 2,5 mg alkaloïden per kg lichaamsgewicht per dag. Voor een persoon van 50 kg ligt de gevarengrens dus op 125 mg alkaloïden wat overeenkomt met 1,8 kg ongeschilde aardappelen of 4 kg geschilde aardappelen. Een portie die de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 150-250 g ver overschrijdt.

Licht werkt de vorming van alkaloïden in de hand. Door de inwerking van licht verhoogt het gehalte aan chlorofyl en wordt de aardappel groen. Wanneer de hoeveelheid chlorofyl verviervoudigt, verdubbelt ook de hoeveelheid aardappelalkaloïden. De groene kleur vormt dus een goede indicatie voor de aanwezigheid van te veel alkaloïden en geeft aan dat de aardappel niet meer geschikt is voor gebruik. Alkaloïden worden ten slotte niet vernietigd tijdens de bereiding (koken, stomen, bakken,...). Koop en eet daarom nooit groene of bittere aardappelen.

Toegevoegd na 50 seconden:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=536
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer aardappelen aan licht worden blootgesteld worden ze groen en neemt het giftige solanine gehalte toe. Solanine is een alkaloïde dat van nature voorkomt in aardappelen, met name in de schil van onrijpe aardappelen, maar het zit ook in de uitlopers van wat oudere aardappelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een aardappel teveel aan zonlicht wordt blootgesteld,dan wordt deze groen.

Een aardappel groeit ,totdat hij gerooid word onder de grond.
Soms gebeurt het weleens dat aardappels tijden het groeiproces ietsje boven de grond liggen.
Vandaar de groene kleur aan de buitenkant,,en iets onder de schil.
Snij dit stuk groen gewoon weg,en je kunt hem daarna gewoon gebruiken.
En als je aardappels voor langere tijd opslaat,deze in een donkere ruimte bewaren.