Hoe eet/bereid je voedsel zo levend mogelijk, en zo dat het nog smaakt?

En is dit ook weggelegd voor mensen met een budget?

Toegevoegd na 7 uur:
Ja, deze vraag kwam bij me op aan de hand van het lezen van "het geheim van shambala" waar iemand de ander aanraad om voedsel voortaan zo levend mogelijk te eten, dus, ja ik zit met de zelfde vraag. Wat voor voedsel blijft er dan over en hoe smaakt dat dan

Toegevoegd na 21 uur:
Ik vraag me af wat er in dat boek bedoeld wordt. En als iets al zo levens mogelijk moet, bij mij komt dan eerder vis of groente en fruit in gedachten, hoe gaat dat dan zo levend mogelijk in de vorm van zo min mogelijk gif erin? Als je in de stad woont en maar weinig geld hebt te besteden hoe doe je dat dan? Is dat voor die mensen dan ook weggelegd, om zo gezond te leven dat hun energie op peil komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
levend ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mosselen en kreeft kook je levend...
Rieneke1
12 jaar geleden
je bedoelt hopelijk 'vers'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zat filmpjes waarbij het 'gerecht' nog leeft, best wel gruwelijk eigenlijk.
Kimath
12 jaar geleden
Vraag klinkt raar..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je hier mee??????
En waarom deze categorie?(moet dit niet bij eten en drinken?).
Nogmaals:ik weet niet wat je hier mee bedoelt,maar hier krijg ik akelige beelden bij.
Ben ik ff blij dat ik vegetarier ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha nou ja catharien die beelden horen bij jou, niet bij mij... Met zo levend mogelijk, bedoel ik wat hierboven staat. Ik vraag me af wat er in dat boek bedoeld wordt. En als iets al zo levens mogelijk moet, bij mij komt dan eerder vis of groente en fruit in gedachten, hoe gaat dat dan zo levend mogelijk in de vorm van zo min mogelijk gif erin? Als je in de stad woont en maar weinig geld hebt te besteden hoe doe je dat dan? Is dat voor die mensen dan ook weggelegd, om zo gezond te leven dat hun energie op peil komt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oooh,oke!^^
Ik moet zeggen dat ik je vraag nog steeds niet zo snap en wat dit met deze categorie te maken heeft.
Hoe zie jij fruit en groente dan als " levend"?
En wat heeft dat met iemands financiële situatie te maken?
Ben benieuwd..
Rieneke1
12 jaar geleden
catharien, de categorie is veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het vaak de spirituele mensen zijn die meer biologisch gaan eten en voedsel waarvan zij niet zo prikkelig worden. Dit soort voedsel is in de winkel vrij lastig voortdurend te kopen door minder bedeelden. Je hebt mazzel als je een eengezinswoning hebt met een tuintje als je daar wat groenten kan kweken... En daar ook de puf voor hebt. Want juist deze mensen hebben bij het ontwikkelen naar meer zelfbewustzijn vaak nog een energie te kort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet nog zeggen dat in feite iedereen spiritueel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk: bij ons in de supermarkt verkopen ze ook biologisch groenten en fruit en dat is dubbel zo duur!Ik vindt dat zonde van het geld,al lijkt het me wel gezonder dan al die bespoten groente en fruit.Ik eet dan wel slecht(omdat ik een eetstoornis heb) maar wat ik eet moet gezond zijn.Vlees eet ik ook niet.Ik ben tegen de Bio-industrie en er zitten zoveel hormonen en chemicaliën in vlees,dat kan niet gezond zijn.Maar wat je zegt over dat spiritueel: ik ken mensen die absoluut niet spiritueel zijn!
Van mezelf weet ik het niet,klinkt misschien raar, maar wat bepaalt dat iemand spiritueel is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iedereen is naar zijn Zelf aan het toegroeien, ieder op zijn eigen manier... of hebben dat gedaan, of doen het een stukje... Trouwens veel van de biologische produkten in de winkel worden verkocht onder die naam maar zijn het in werkelijkheid niet las iklaatst egrens, dus dat zette me ook aan het twijfelen

Het beste antwoord

Ik heb een enorme scepsis tegen die Redfield met zijn zogenaamde magische en spirituele blah blah.
Dit vervolg op 'De Celestijnse belofte' en 'Het tiende inzicht' is opnieuw vlot en begrijpelijk geschreven, optimistisch en positief van toon en prettig leesbaar.
En daarom zijn al zijn boeken zo'n succes.
Hij appelleert aan een "zoeken naar meer" wat veel mensen hebben.
Dit verhaal maakt meer nog dan zijn directe voorganger een wat gezochte, bedachte indruk en borduurt meer en tamelijk makkelijk voort op het succes van het boek waar het allemaal mee begon.

Enfin.
Wat hij over eten zegt is helemaal niet zo vreemd.
Ik denk dat de vertaling "levend" een beetje vreemd over komt.
Maar mensen in Tibet eten heel simpel en eenvoudig en zonder al te veel onnodige bereiding, zoals wij dat gewend zijn.

Als je in de stad woont en maar weinig geld hebt, dan koop je zilvervliesrijst. Die eet je met geroerbakken winterwortelen en een paprika.
Je koopt volkoren pasta's, in plaats van snelkookmacaroni.
Je gaat af en toe een eind fietsen en koopt bij de boer scharreleieren en prei.
De prei stop je in een pot aarde of in je tuin en is zo heel lang houdbaar.
Je zet een bak aarde op je balkon en kweekt daar sla en tomaten. Ieder een plantje. Niks moeilijk, niks gif.
Aardappelen zijn ook niet duur.

Ik kan nog wel een poos doorgaan.
Maar wat bedoeld wordt is: puur eten. Zo min mogelijk bewerkt. Liefst zelf gekweekt.

En verder je niet al te veel zorgen maken.
Van zorgen gaat je energie meer naar beneden
dan van een friet met frikandel....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit jij bij mensen in hun huiskamer te kijken :) mooi antwoord momo maar waarom weet jij dat ik vanavond een friet met frikandel at hahaha Dit vind ik erg grappig :) maar heel waardevol dit, dank je wel :)

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat je bedoeld dat je het niet door en door gaar kookt?

Wokken is een van de opties. In een hete pan en kort wokken. Zo blijven alle voedingsstoffen en vitamines behouden. Bovendien blijft het lekker knapperig.

Verder is het beter om eerst een bodempje water op te zetten, wachten tot deze kookt en daarna de groente erin. Meer dan 10 minuten is niet nodig. Als het water verdampt is, is je groente gaar.

Sommige vis kun je ook rauw eten, maar je moet wel heel zeker zijn dat de vis echt heel vers is.

Behalve rood vlees zoals biefstuk, entrecote, rib-eye e.d. is het wel verstandig om vlees goed gaar te maken. Dit i.v.m. bacteriën.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh en vermijdt het koken in de magnetron. Het wordt niet lekker en de structuur van het voedsel wordt vreemd. Dan is je voedsel echt dood ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sushi dat is zo duur te maken als je zelf wil. Bedoel rijst, azijn, ei en komkommer zijn niet zo duur. Lekker soja sausje erbij en klaar!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel groentes kun je gewoon rauw eten, dus ik zou zoveel mogelijk salades eten. Als je toch iets warms wilt , kun je idd wokken of blancheren ( water aan de kook brengen groente 5 tot 10 minuutjes erin en klaar is kees).
Voor vlees wordt het wat lastiger,maar je hebt natuurlijk tartaar, dat is rauw vlees.
Of je moet kiezen voor vis, het is dan wel verstandig om naar een visboer te gaan, vis uit de supermarkt is toch niet echt vers.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je hebt natuurlijk ook raw food, weet daar zelf niet zo veel over maar heb een linkje toegevoegd, geen idee of het betaalbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raw food leverde mij buikkramp en enorme flatulentie op, maar dat is per mens waarschijnlijk wisselend.

+ voor je visadvies, tja, daar moet je niet voor in de supermarkt zijn (behalve bij de Landmarkt, die hebben fantastische vis).
Houd het voedsel zo levend mogenlijk? Raw Food...
Je eet dan alleen groenten, zaden, vruchten...
Het wordt rauw gegeten, zodat je je lichaam het werk kan laten doen, zoals het eigenlijk bedoelt is...
Door de voeding te koken, bakken, poffen, frituren, enz. gaan meer dan 50% van de vitamine verloren!
Het is het beste om eigenlijk een soort moestuintje aan te leggen, dan kun je de meeste groenten, bijvoorbeeld, wortelen... op de dag dat je wortelen wil eten, uit de grond halen, schoonmaken, en dan snijden of raspen, om dezelfde dag nog op te kunnen eten...
Dan heb je bijna levend voedsel....
Elke dag dat je het langer bewaard, sterven de vitamines ook elke dag een beetje meer...
Bij sommige vruchten komen er weer andere vitamines voor terug, vitamine A zit bijvoorbeeld niet in levend of vers fruit... maar wel als het gedroogd is.
Bron: http://www.goeievraag.nl/vraag/evenveel-vitamines-gedroogd-fruit-vers.6453
Kijk en het is dan aan de kok zelf de keuze of er wel iets van gekookte aardappelen , rijst en/of vlees bij gemaakt wordt!

Misschien kun je hier eens een kijkje nemen:
http://www.naturawlifestyle.com/index.html

Toegevoegd na 3 minuten:
* ideaal voor mensen met een low budget!
want je gebruikt geen gas of verwarmingstoestellen!
waarschijnlijk eet je daarbij ook geen vlees, dit scheelt ontzettend in de portemonnee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is al een heel waardevol antwoord, dank je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel het een goed antwoord is, toch even wat kritische vragen/ opmerkingen:
- sterven vitamines iedere dag dat je groente langer bewaard? Heb je daar een bron van?
- voor een moestuin heb je een tuin nodig. Meestal niet voor de low-budgetters weggelegd. Daarnaast is het een illusie dat je met groente uit eigen tuin goedkoper uit bent. Het is meestal wel gezonder omdat de meesten hun groenten niet bespuiten.
Ik moet zelf zeggen dat het voedsel/groente het 'levendigste' is als je het stoomt. Dan heeft het ook geen zout meer nodig en proef je het meeste de smaak van de groente zelf.
Voor de rest ben ik meer voorstander van om groente te mengen voor een betere smaak, dan die puur te blijven kruiden. Dus een tomaatje en een ui doet wonderen voor de totale smaak.

Op welke bladzijde heb je dit gelezen, dan kan ik het ook nog even nalezen?

Toegevoegd na 7 minuten:
Het gaat trouwens ook om je intentie tijdens het bereiden en tijdens het eten. Zoals je weet krijg je meer energie als je positief en dankbaar bent. Dus ook tijdens het koken (zelf doen dus) vol liefde zijn en het eten 'bedanken' dat ze zich offeren om jou gezond te houden. Hun leven houdt immers op.
Tijdens het eten ook bedenken dat hun energie zich mengt met de jouwe en ze daarom toch een beetje verder 'leven' in jou.
Laat het je smaken en daarmee krijg je ook al meer energie uit het voedsel.
Terwijl juist: 'wat smerig' je veel energie kost.
Waardeer het eten, wees dankbaar, vind het heerlijk, waardeer de bereiding, enz. Helpt allemaal om meer energie uit het voedsel te kunnen halen. Eet dus ook bewust! Niet tussendoor, maar met aandacht en niet voor de tv.
Volgens mij bedoelen ze dat met 'levendig'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer iets ok bij stil te staan. Bladzijde 82, dank je Gd :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het stukje gelezen. Het voedt erg de angst dat je momenteel 'slecht' eten nuttigt en je niet weet wat dan wel goed eten is.
Die ANGST is op zichzelf al een ziektemaker en alleen daardoor zal je aantrekken wat je angstgedachten zijn! (The secret)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dacht ik ook al aan, maar je kunt ook in oplossingen denken, dus middels het zelfde fenomeen zorgen dat er middelen tot je beschikking komen om wel aan zulk voedsel te komen