wat voor egyptisch gerecht kan ik maken?

ik moet voor school als lunch een egyprich gerecht maken heeft iemand een idee wat voor gerecht ik kan maken wat niet al te moeilijk is om te maken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.1K

Het beste antwoord

Um Ali; is een lekkere broodpudding; typisch Egyptisch gerecht en niet moeilijk om te maken;

Hier zijn de ingrediënten;
4 oude croissants,
½ l. melk,
100 gr. pistachenoten,(ongezouten, anders even spoelen in warm water en drogen)
100 gr. amandelschaafsel (dunne blaadjes)
100 gr. rozijnen,
50 gr. geraspte kokos.
100 gr. creme fraiche,
150 gr. suiker,
1 eetl. kaneel.

kijk hier hoe je het stap voor stap maakt.
http://www.youtube.com/watch?hl=en&v=yG6XPf1YPlY&gl=US

In de kolom filmpjes staat rechts het maken van 'Hawashi'.
Ook zo'n typisch Egyptisch gerecht bestaand uit een pita broodje in de oven, gevuld met gehakt waardoor gehakte ui, geh. tomaat, geh. groene paprika, geh, koriander gemengd is en gekruid wordt met 1 eetl.'all spice'zo te koop of zelf mengen met kruidnagelpoeder, kardemom, kaneel, nootmuskaat,en gehakte peterselie. Je kunt er ook nog chilipepertjes doordoen.

http://www.youtube.com/watch?v=lUWd-uaT86A&feature=relmfu

Ook het recept voor 'Brick' is erg lekker en snel gemaakt.

Nodig; 1 blikje uitgelekte tonijn, 2 hardgekookte eieren, ½ gehakte ui en 1 eetl. gehakte peterselie. Vul er filodeeg mee ( in de diepvries bij de super) en bak het in de olie of in de oven.

http://www.youtube.com/watch?v=DL6uXOxKGS8&feature=relmfu

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kunt er een paar maken en iedereen in de klas een puntje laten proeven, anders moet je er zoveel bakken en dan wordt het wel erg veel werk. Neem wel een mes mee om er puntjes van te snijden of vraag nog beter of de schoolkantine/keuken even een mes heeft. Succes!
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt shoarma (laten) maken. Hoef je alleen het vlees te bakken, kan de klas zelf zijn broodje vullen. Makkelijk!

Of ga hier eens kijken:

http://www.travelmarker.nl/bestemmingen/afrika/egypte/culinair/keuken.htm

Toegevoegd na 1 minuut:
of hier:

http://www.worldcook.net/Nederlands/Recepten/Wereldrecepten/Egypte-recepten.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SALATA BALADI (SALADE VAN HET PLATTELAND)

Salata baladi is een Egyptische salade, die kan variëren per seizoen. Hier met ui, knoflook en radijsjes. Ook al kennen de Egyptenaren de bezwaren, blijkens hun spreekwoorden: “Kon die radijs zichzelf maar verteren” (loste het probleem zich maar vanzelf op) en “Als je moeder een ui is en je vader knoflook, hoe kun je dan een zoete adem hebben, arme kerel?” (de appel valt niet ver van de boom).

In het oude Egypte kende men al radijs. Men maakte er voornamelijk een goedkoop soort olie van, die gebruikt werd bij het balsemen. Maar ze werden zeker ook gegeten. Herodotus, een klassieke Griekse geschiedschrijver vertelt namelijk dat de bouwers van de piramides leefden op uien, knoflook en radijs. Bovendien hielden ze veel van sla, zoals is gebleken uit de opgravingen in Deir el-Medina waar de arbeiders van de farao’s van het Nieuwe Rijk gehuisvest waren.

1 groen pepertje

1 ui

1 vleestomaat

radijsjes

hartje van kropsla

SAUS

½ teentje knoflook

1 eetlepel fijngesneden koriander

1 eetlepel citroensap

2 eetlepels olijfolie

peper

zout

Het pepertje wassen en kleinsnijden (met pit zijn ze aardig heet!). Dunne ringen van de ui maken en kleine partjes van de tomaat. De radijsjes in plakjes snijden, de sla in reepjes.

De groente mengen met een saus, geroerd van de overige ingrediënten.

Variaties: Eindeloos.

- Een salade van reepjes groene paprika, ringetjes groene peper, plakjes komkommer, gesnipperde lente-uitjes, peterselie, zwarte olijven, knoflook, citroensap en olijfolie bijvoorbeeld is Libisch (salata chodar, groentesla).

- Terwijl de combinatie komkommer, ui, tomaat, peterselie en munt weer zo Syrisch is dat men deze sla alleen maar ‘salata’ noemt. Vooral goed met labanijja.

1 persoon

land : Egypte

gerechtsoort : salade

bron : Groot Arabisch kookboek : De keuken van 1001 nacht / Janny de Moor

Toegevoegd na 1 minuut:
http://westher.home.xs4all.nl/thema's/Egypte.htm