Is er veel verschil in smaak tussen een kip en een haan?

En hoe zie je het verschil eigenlijk bij een diepvrieskip?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
33.4K

Het beste antwoord

Kan me niet zo goed inleven in de voorkeuren van dieren. Ik denk dat kippen over het algemeen de voorkeur geven aan een haan en hanen aan een kip. Net zo als bij mensen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Blijkbaar zie je en proef je geen verschil, althans niet bij de gewone supermarktkip:

"Een vrouwtjeskip wordt ook wel een hoen of een hen genoemd. Mannetjes heten hanen. Maar bij kuikens is nog geen duidelijk verschil te zien. Kippenvlees kan dus zowel van mannetjes- als vrouwtjesdieren afkomstig zijn."

Voor meer informatie zie de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe zou er een smaakverschil kunnen zijn tussen de geslachten: vrouwelijke dieren zetten meer vet aan en vet geeft smaak aan het vlees. Maar vanaf je hennen jonger gaat slachten of anders gaat voederen, merk je weinig verschil.
Veel mensen koken trouwens met (teveel) kruiden en zout, zodat subtiele smaakverschillen waarschijnlijk toch niet gemerkt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee daar zit geen verschil in als je ze beiden het zelfde voer geeft.
wel is het verschil te proeven tussen tamme en wilde hanen en hennen.
daarbij doel ik op fazanten , die uitgezet worden. wat niet mag maar wel gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Frankrijk is er een special merk met uitsluitend hanen. Die zijn duurder en volgens kenners veel lekkerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee of en (veel) smaakverschil is.
De meeste kippen in de winkel zijn trouwens haantjes. De kippen (hennen) worden meestal gehouden voor de eieren. De hanen niet. Die belanden dan ook, nadat ze zijn vetgemest bij de poelier, de super of in het diepvriesvak.
Als de legkippen niet meer leggen zijn ze ouder en taaier. Ze worden dan vaak gebruikt voor de soep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel ik het allemaal even walgelijk vind als kippenliefhebber, toch een antwoord:
Het vlees van de haan is veel steviger omdat hij trager uitgroeit, minder vet ook.
Lees meer:
http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=37326
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haantjes hebben meer smaak dan kippen, op voorwaarde dat men ze oud genoeg laat worden om het verschil te kunnen proeven natuurlijk. Ze zijn wel iets taniger (minder vet). In Nederland zijn ze dat hier allemaal vergeten, ook is haantje verdraaid moeilijk te vinden. En maak eens een hele kip/haan klaar, met vel en al, in plaats van die smaakloze filets. Een hele kip gebruiken is ten lange leste ook beter dan alleen de filets te gebruiken. Nederlanders, leer koken