waarom is mijn frituurvet na 1x gebruiken al stroperig en troebel?

Het merk is diamant: milde geuren 2l en na 1x frituren is het al donkergeel en troebel en kan ik de bodem van de frituurpan niet meer zien. Dus dan zou het volgens de "verversmeter" op de achterzijde van de fles vervangen moeten worden terwijl ik op internet lees dat men wel 10x met frituurvet kan bakken. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
5.1K

Antwoorden (2)

Reneig je de frituurpan zelf ook wel eens goed of vervang je enkel het vet? Restvuil kan het nieuwe vet snel vervuilen. Hangt er verder vanaf welke snacks je bakt. De ene snack laat veel meer achter in de pan dan de andere.
6 jaar geleden
Het hangt er vooral vanaf hoe "nat" je te frituren spullen zijn. Als iets lang in de diepvries zit (frites, croquetten en andere snacks) dan kun je al zien, dat er veel ijskristallen op de etenswaar zit. Dit wordt dus meteen water in de frituur (spattert ook goed). Al dat vocht zal er toe bijdragen, dat de frituurolie of het vet sneller ontleedt in vrije vetzuren. Het zijn deze vetzuren die de olie of het vet troebel maken, eventueel versterkt door wat verbrande paneermeel.
Probeer een volgende keer het warme vet (niet te heet!!!) te filtreren. Leg een matje van goed absorberend keukenpapier in een vergiet boven een pan en giet daar het vet in. Wordt het zeker weer wat helderder van.