Wie kan mij helpen aan een lekker recept (taart?) met walnoten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Antwoorden (4)

Walnotentaart
Hollands, hapje, 12 personen, gebak

Bereidingstijd in minuten
45 wachten
45 bereiden
Bevat per eenpersoonsportie
energie 315 kCal - eiwit 4 g
vet 19 g - koolhydraten 34 g

Ingrediënten
175 g bloem
150 g witte basterdsuiker
zout
125 g koude boter
125 g suiker
1 bekertje slagroom (125 ml)
100 g gepelde walnoten
1 ei
boter om in te vetten
bloem om te bestuiven
Materialen
springvorm, doorsnede ca. 24 cm

Bereiden
Bloem boven kom zeven en mengen met basterdsuiker en mespunt zout. Boter in plakken snijden, op bloemmengsel leggen en met twee messen in blokjes snijden. Tot samenhangende deegbal kneden. Deeg in afgedekte kom 30 minuten in koelkast laten rusten. Intussen oven voorverwarmen op 180 ºC.
In pan met dikke bodem suiker behoedzaam laten karameliseren. Blijven roeren met houten pollepel, afblussen met 1 eetlepel heet water. Slagroom bij karamel schenken en zachtjes laten koken tot alle suiker is opgelost. Walnoten toevoegen en even laten meekoken. Pan van vuur nemen.
Deeg in 2 stukken verdelen. Werkvlak met bloem bestuiven. Beide deegballen uitrollen tot ronde plak van ca. 24 cm doorsnede. Springvorm invetten. Deeglap op bodem leggen, vulling erover uitstrijken. Vulling afdekken met tweede deeglap, randen aandrukken. Ei loskloppen met eetlepel water, bovenkant van deeg hiermee bestrijken. Taart in midden van oven in ca. 45 minuten bakken.
fremar
12 jaar geleden
Walnotentaart

Ingrediënten:

300 gram walnoten

250 gram poedersuiker

2 goudrenetten

6 eieren

100 gram bloem

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Hak de walnoten fijn.

Meng de walnoten met 50 gram poedersuiker.

Schil de appels en rasp ze fijn.

Scheid de eieren.

Klop de eidooiers met de rest van de poedersuiker tot een dikke crème.

Meng hier door de bloem, noten en appel.

Klop de eiwitten stijf en schep het door en appel-noten mengsel.

Bekleed een ronde vorm met bakpapier en schep hier het deeg op.

Bak de taart in 40 minuten lichtbruin in de oven.

Doe de oven uit maar laat de taart nog 10 minuten in de oven nagaren.

Tip: Ook lekker met fijn geraspte gember of citroenschil.

Eet smakelijk!!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.omroepmax.nl/?waxtrapp=kjgihDsHnHUVOJiBnBGW
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze is echt heerlijk! Hij heeft een caramel-noten vullig en hier zijn ze er gek op!

Voor het deeg heb je nodig;
125 gr. roomboter,
125 gr. (liefst lichtbruine) basterdsuiker,
225 gr. bloem,
1½ gr. zeezout,
1 ei.

Voor de vulling;
125 gr. fijne suiker,
3 eetl. water,
125 ml. slagroom,
125 gr. gehakte walnoten.

Maak eerst de vulling.
Doe hiervoor de suiker met 2 eetl. water in een pannetje.
Smelt de suiker nu op laag vuur tot hij lichtbruin van kleur is. Kijk uit dat hij niet te donker wordt, want dan smaakt hij bitter.
Doe er 1 eetl. water bij en schenk, terwijl je de pan draait/walst, heel kleine beetjes slagroom bij want dan koelt en stolt de karamel niet te snel.
Ga niet roeren want dan klontert de suiker en dit lost niet meer goed op.
Meng de noten er dan door en schenk alles op een beboterde schaal, laat afkoelen.

Maak van de basterdsuiker, bloem, zout en de helft van het losgeklopte ei, een zanddeeg. Druk de helft van het deeg in een boterkoekvorm met een klein oppstand randje. Die hier dan de vulling in. Rol de rest van het deeg uit en druk het plat over de vulling. Bedek de hele vulling ermee.
Kwast de laag in met de andere helft van het ei.
Bak in een voorverwarmde oven van 200 graden C. in ca. 30 min. gaar en goudbruin.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oeps, ben de boter vergeten in het deegmengsel. Boter in klontjes snijden en dan bij de bloem enz. doen.
amc
12 jaar geleden
WALNOTENTAART MET AMANDELMELK

Ingrediënten:
150 gr tarwemeel
125 ml amandelmelk
100 gr suiker
75 ml zonnebloemolie
½ pakje(s) bakpoeder
½ pakje(s) vanillesuiker
35 gr walnoten
½ el cacaopoeder
½ el margarine

Bereidingstijd: ca. 20 min.
Kook-/baktijd: ca. 35 min.

Hak de walnoten grof.
Vet de springvorm (diameter 26 tot 28 cm) in met de margarine.
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Mix het meel, de melk, de suiker, de olie het bakpoeder, de vanillesuiker, het cacaopoeder en de gehakte noten goed door elkaar en giet het in de springvorm.
Bak de taart in ongeveer 30 tot 40 minuten in het midden van de oven, op het rooster, gaar.
Haal de taart uit de oven en steek met een tandenstoker in het midden om te kijken of de taart goed gaar is, laat het ongeveer 5 minuten in de springvorm afkoelen en stort de taart dan op een taartrooster om verder helemaal af te koelen.

WALNOOT RUM TAART

Ingrediënten voor de taartbodem:
250 gram suiker
½ tl. baksoda
150 ml zonnebloemolie
410 ml water
schil van 1 citroen, geraspt
20 el. bloem
1½ el. cacaopoeder
Ingrediënten voor de taartvulling:
350 ml. water
250 gram suiker
100 ml. rum
100 ml water
250 gr walnoten, fijngemalen

Bereiding:
Was de citroen en rasp de schil van de citroen.
Maak van alle ingrediënten voor de taartbodem (behalve het cacaopoeder) een glad deeg. Verdeel dit deeg in drie gelijke porties.
Verwarm een oven voor op 180 graden Celsius.
Voeg bij één van deze stukken deeg het cacaopoeder bij en meng het cacaopoeder goed door het deeg.
Bedek de bodem van een taartvorm (doorsnede: 23 cm) met bakpapier.
Rol één van de deegballen uit en leg deze in de taartvorm. Bak de deegbodem in ca. 10 minuten.
Bak op dezelfde wijze alle drie de taartbodems en laat ze vervolgens goed afkoelen.
Bereid ondertussen de taartvulling. Maal hiervoor eerst de walnoten fijn.
Doe vervolgens de 350 ml water en de 250 gram suiker in een pan en laat dit koken tot het mengsel stroperig begint te worden.
Voeg de fijngemalen walnoten toe aan dit mengsel en roer de walnoten nog enkele minuten door terwijl het mengsel op een laag vuurtje kookt.
Meng 100 ml rum en 100 ml water in een kom.
Bestrijk de taartbodems aan beide kanten goe

Deze klinkt ook wel lekker:
RIJKELIJK ZOETE WALNOTENTAART MET COCOSROOM & BOSVRUCHTENCOULIS
(zie bron 3)