Wat kun je allemaal met bakleverworst doen?

In een makkelijke hoofdmaaltijd ofzo? We hebben afgelopen week een hele grote gekregen als 'relatiegeschenk', en alleen voor op brood is het wel erg veel. Ik heb eigenlijk geen idee wat je er nog meer mee kan doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
8.8K

Antwoorden (2)

In dikke plakken gebakken bij prei-wortelstamppot serveren. Zie voor het complete recept http://www.smulweb.nl/recepten/1368781/Twentse-bakleverworst-met-preiwortelstamppotje
Amadea
12 jaar geleden
Palet van bloedworst, bakleverworst en appelcompote met mostersaus.

Ingrediënten:

25 cm bloedworst
25 cm bakleverworst
1 kg boskoop appelen (appelcompote)
1 st vanillestokje ( appelcompote)
1.25 dl witte wijn (appelcompote)
50 gr suiker (appelcompote)
1/2 tl geraspte citroenschil (appelcompote)
30 gr boter (saus)
1 takje tijm (saus)
1 blaadje prei (saus)
2 dl droge witte wijn (saus)
2 el grove mosterd (saus)
80 gr kleine champignons ( saus)
1 stuks laurierblad (saus)
2 tl kerriepoeder (saus)
2 dl vleesbouillon (saus)
2 tl engelse mosterdpoeder (saus)
60 gr sjalotjes ( saus)
3 takjes peterselie (saus)
1 el cognac (saus)
2 dl slagroom (saus)

Bereiden

Appelcompote:

Schil de appelen,deel ze door vieren en verwijder het klokhuis.Snij ze vervolgens in schijfjes.Snij het vanillestokje open.Laat de appel met de droge wijn,het vanillestokje,de suiker en de citroenschil gedurende 10-12 minuten in een gesloten pan op een klein vuur garen.De appel moet week zijn maar mag niet uit elkaar vallen.Doe de compote in een platte schaal en laat deze snel afkoelen.Verwijder het vanillestokje en laat de compote verder uitlekken in een zeef.

Mosterdsaus.

Snij de champignons in dunne plakjes .Hak de sjalotjes fijn.Laat de engelse mosterdpoeder oplossen in wat water.Maak een bouquet garni van preiblaadje,peterselie,laurierblaadje en tijm.

Smelt de boter in een steelpan,voeg de plakjes champignons en gesnipperde sjalotjes toe en laat eventjes zweten.Roer er de kerriepoeder door en voeg de cognac en de wijn toe.Breng aan de kook.Voeg bouquet garni toe.Laat vervolgens tot 2/3 inkoken.

Giet de vleesbouillon erbij en laat 5 minuten sudderen.Voeg dan de room en de engelse mosterd toe en kook de saus in,tot deze dik genoeg is.Verwijder het bouquet garni.Pureer en passeer de saus door een fijnmazige bolzeef.Breng de saus op smaak met peper en zout en roer er al proevende de grove mosterd door.Zet de saus warm weg.

Bloed-bakleverworst.

Snij de worsten in plakjes van ca. 5 mm dikte en bak deze vlak voor het uitserveren in wat boter aan beide zijden stevig aan.

Houd de plakjes warm op ca 80 graden.

Uitserveren.

Maak in het midden van een groot warm bord door middel van een ring een rondje van de appelcompote.

Nappeer in een cirkel om de appelcompote de mostersaus.

Gebruik hiervoor de napeerspuit.

Leg in de saus,om en om,een schijfje bloedworst en een schijfje bakleverworst.

Toegevoegd na 55 seconden:
http://www.ah.nl/kookschrift/verzameld-recept?id=142618&userid=184357