Is recent bevroren zonnebloemolie nog bruikbaar?

In de schuur stond zonnebloemolie, recent heeft het max -6° meegemaakt. Dus is het ietwat bevroren.

Picture for question
een jaar geleden
in: Koken
3.4K
tinus1969
een jaar geleden
Echte zonnebloem olie stolt niet bij -6 graden; zie bv https://digeoris.com/blog/optimal-temperatures-for-freezing-vegetable-and-animal-fats/ Zonnebloem en olijfolie geven vlokvorming bij koelkasttemperatuur; dit is onschuldig.
Utrecht
een jaar geleden
Geen enkel probleem. Het stollen en weer smelten van de olie heeft geen enkele invloed op de kwaliteit of de houdbaarheid. Zonnebloemolie heeft geen vast vriespunt: het is een mengsel van vetzuren die elk een eigen stollingstemperatuur hebben. Dus bij lagere temperaturen zal de zonnebloemolie steeds stroperiger worden met meer vlokjes.

Antwoorden (2)

Olie bevriest niet (zo gauw), dus je kunt het nog gewoon gebruiken.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@Hannekejanssen deze is wel bevroren
tinus1969
een jaar geleden
@ronron1212 zonnebloemolie bevriest pas bij -18, niet -6. Deze oliebos uitgevlokt en nog bruikbaar.
Nee is dan niet zo goed meer.
een jaar geleden