Zit er nog alcohol in witte of rode wijnazijn?

Aangezien ik zwanger ben en er het woord wijn in voorkomt vraag ik me af of er nog resten alcohol in wijnazijn zit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
77.4K

Het beste antwoord

Om azijn te bekomen wordt de wijn/alcohol blootgesteld aan azijnzuurbacteriën die de alcohol omzetten in azijnzuur, net zoals de gistbacteriën suiker omzetten in alcohol en koolzuurdioxide.
De door de bacteriën gevormde stoffen zijn voor de beestjes echter giftig daar ze in feite afvalproducten zijn. Dit houdt in dat de beestjes zichzelf in feite vergiftigen en daardoor zullen ze op een bepaald moment het loodje leggen.
Ik geef eerst deze uitleg om je te laten verstaan hoe het proces werkt alvorens een antwoord te geven op je vraag.
In azijn, of het nu om witte wijn- rode wijn- of gewone azijn gaat, is er altijd nog een heel minieme rest alcohol maar deze is zo klein dat het te verwaarlozen is.
Tevens verdampt deze heel snel waardoor je in een fles azijn maar enkel honderdsten van een procent alcohol kan hebben.
Ook wordt de azijn meestal gepasteuriseerd waardoor de eventueel nog aanwezige alcohol ook zal verdampen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord. Dan durf ik het met een gerust hart in mn gerechten te gebruiken!

Andere antwoorden (1)

Wijnazijn wordt gemaakt door de wijn zuur te laten worden. De alcohol in de wijn wordt omgezet in azijnzuur. Je hoeft niet bang te zijn dat daar nog alcohol inzit
anneliez