Kun je oploskoffie nog ergens anders voor gebruiken dan alleen maar koffie?

Omdat ons koffieapparaat kapot was, heb ik een grote pot oploskoffie gekocht. We vinden deze koffie niet echt lekker, dus vroeg ik mij af of er recepten zijn waarbij je oploskoffie kan gebruiken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.6K

Het beste antwoord

Mokkacrème;

Vermeng 110 gr. witte basterdsuiker met 80 ml. water in een pannetje en verhit dit al roerend. Breng aan de kook en laat zonder deksel en zonder roeren, 2 min. pruttelen.
Het wordt nu dikker als een soort suikerstroop.
Laten afkoelen.
Klop 4 eierdooiers en 1 eetl. Nescafé of andere oploskoffie
goed stevig totdat alle koffie opgelost is.
Giet al mixend de afgekoelde suikersiroop in een straaltje bij de eierdooiers.
Klop nu 250 gr. boter in een kom licht en romig. Giet dan
het eimengsel over de boter en klop 4-5 min. door.
Laat ca. 15 min. afkoelen en smeer het tussen of op gebak zoals cake of taart. Niet te lang wachten ermee want anders wordt het te hard.

Mokka-chocolade botercrème als topping (cupcakes);

450 gr. poedersuiker, gehakte chocolade naar smaak
2 eetl. oploskoffie (opgelost in 2 eetl. water),120 ml.melk,
snufje zout, vanille extract tot een gladde massa roeren.
225 gr. zachte boter (in kleine blokjes gesneden) bij beetjes toevoegen en 120 gr. kleine blokjes soja boter erbij doen. Mix alles 10 min. op de hoogste snelheid tot een zachte gladde crème. Maak een schone theedoek nat onder de kraan en leg hem goed uitgewrongen over de kom met crème. Zet ½ uur in de koelkast om op te stijven.
nu kan je er een mooie swirl mee spuiten op je cupcakes.
Voor alleen koffiesmaak laat je de chocolade weg.

Toetje; mokka panna cotta.

250 ml. melk + 250. ml. slagroom op laag vuur samen in een pan aan de kook brengen. Los 40 gr. suiker en 1 volle eetl. oploskoffie hierin op. Neem de pan van het vuur en knijp 2½ gelatineblaadjes uit ( eerst weken in kommetje koud water ca. 10 min) en los ze één voor één op in het warme roommengsel. Schenk het mengsel in 4 kleine schaaltjes en zet 2-3 uur in de koelkast zodat ze stevig worden.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank, ik ga zeker e.e.a proberen!

Andere antwoorden (4)

Deze pudding:
http://www.smulweb.nl/recepten/1379932/Cafe-au-lait-pudding

Deze cake:
http://www.smulweb.nl/recepten/1070947/Finse-cake

Deze taart:
http://www.smulweb.nl/recepten/1102692/Schuimtaart-met-koffienotenvul

kijk in de bron voor meer recepten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan het mengen met suiker en roomboter, en vervolgens op een biscuitje smeren.
niet best voor de slanke lijn, maar overheerlijk.

ook kan je het mengen met melk en een paar bolletjes vanille ijs, en dat in de blender doen voor heerlijke ijskoffie.
12 jaar geleden
Ik weet er ook nog iets lekkers mee :-)

Als eerste, nooit oploskoffie gebruiken met heet water, dat is vragen om een vieze bak koffie :-) maak het met gekookte melk, veel een veel lekkerder.

Kook een liter melk, voeg daar genoeg oploskoffie aan toe om er een goede koffie smaak aan te krijgen, en voeg er suiker aan toe zodat het ook lekker zoet is.

Dan neem je een grote beker of een ijscoupe, gooi er een paar bollen vanille ijs in en doe de koffie erover heen, heb er nu al zin in :-) heerlijk ijskoffie!

Je kan ook hetzelfde doen, maar dan in de blender, koffie milkshake!

...sorry moet nu weg, naar de winkel oploskoffie halen en ijs.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergeet een snufje kaneel ;-)
HeerVoldemort
12 jaar geleden
U bent verbonden met het antwoord systeem van HeerVoldemort, op dit moment ben ik niet beschikbaar, ik ben bij de winkel ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is echt niks mis met een bak (goede ) oploskoffie met heet water. Met melk ongetwijfeld lekkerder (doen we op de camping vaak) maar beslist niet voor iedereen een even goede optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oploskoffie met heet water geeft zwarte koffie.
Met melk meer een cappuccino-achtig iets.
Ik griezel van melk in de koffie, dus ik vind oploskoffie met heet water 'veel en veel lekkerder';-)
Mokka panna cotta

Nagerecht.

Ingrediënten:

2,5 gelatineblaadjes
2,5 deciliter slagroom
2,5 deciliter melk
40 gram suiker
1 volle eetlepel oploskoffie
chocoladekoffieboontjes

Bereidingswijze:

Week de gelatine in ruim koud water.
Schenk de room en de melk in een steelpan en breng op laag vuur aan de kook. Los de suiker en koffie hierin op.
Neem de pan van het vuur, knijp de gelatineblaadjes en los ze een voor een op in het room-melkmengsel.
Schenk het mengsel in 4 glazen of kleine kommetjes en zet ca 2-3 uur in de koelkast zodat ze stevig worden.
Garneer eventueel met chocoladekoffieboontjes.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op onderstaande link staan nog meer recepten met oploskoffie:

http://www.mijnreceptenboek.nl/ingredienten/dranken/oploskoffie.html