Wat is het recept van "eend gemarineerd op Spaanse wijze"

Recepten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Antwoorden (2)

Ik ken wel gemarineerde eenden borst ( Magret de pato con higos);

Leg 4 eendenborsten in een diepe kom. Doe er 2 tenen geperste knoflook, 1 ui, 75 ml. sherry azijn, 1 eetlepel anijs brandy,zout en peper bij. Laat de eend nu in de afgesloten kom marineren in de koelkast en draai het vlees regelmatig om. Dit duurt z'n 8-10 uur.

Doe in een pan 150 ml. rode wijn, 150 ml. kippenbouillon,
3 eetlepels honing, reepjes sinaasappelschil, reepjes citroenschil, 1 kruidnagel , peper en zout. voeg er 250 gr. gedroogde vijgen aan toe en breng alles aan de kook.
Laat verder sudderen tot de vijgen zacht zijn.

Haal de eendenborsten uit de marinade, leg ze in een ovenpan en bak de borsten in een hete oven (220 graden C.) Giet de marinade er bij en laat verder koken tot het vlees medium gaar is , dat is ong.20-25 min.

Haal een paar vijgen uit de saus en pureer ze. Doe ze dan terug in de saus.Giet de marinade nu bij de vijgensaus en laat de saus inkoken. Dien de eendenborst op omringd door de vijgen met de saus.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ik heb je recept gelijk gekopieerd, kende het niet. Klinkt heerlijk!
In de Volkskrant heeft dit Catalaanse recept gestaan voor gemarineerde eend, misschien dat je dat bedoelt?

2 handperen (hoeven niet helemaal rijp te zijn)
1 uitje, ragfijn gehakt
6 eetlepels olijfolie
1 eetlepel tomatenpuree
1/2 glas Muscat de Rivesaltes of medium sherry
1 dl gevogeltefond
5 jeneverbessen
25 gram blanke amandelen
1 teen knoflook
2 flinke eendenborsten of 4 kleintjes

Het traditionele Catalaanse recept voor eend met peer gaat uit van een hele, gesudderde eend. Hier nemen we echter tamme-eendenborst.

Voorbereiden (1 uur):
1. Schil de peren, verwijder de klokhuizen en snij ze in niet te dunne plakken. Snipper de ui ragfijn. Kneus de jeneverbessen.

2. Bak de ui op niet te hoog vuur mooi goudbruin in de olie (dat duurt circa 20 minuten). Voeg de tomaat toe, bak even mee en schenk dan wijn en fond in de pan. Voeg de jeneverbessen toe. Laat heel zachtjes 10 minuten koken en pocheer er ondertussen de plakken peer in gedurende 5 minuten. Vis ze voorzichtig uit de saus en bewaar ze. Verwijder de jeneverbessen en gooi ze weg.

3. Doe de amandelen en de knoflook met de saus in de beker van de staafmixer en pureer. Doe de saus terug in de pan (wie de saus heel glad wil giet hem door een zeef) en laat zachtjes 5 minuten koken. Voeg een beetje water toe als hij te dik wordt. Breng op smaak met zout en peper. De saus kan nu bewaard worden en later opgewarmd.

4. Kerf met een scherp mes een grof ruitjespatroon in de vetkant van de eendenborst, net niet tot op het vlees.

Bereiden (20 minuten):
1. Verhit een koekenpan zonder vet. Bak de eendenborst eerst op matig vuur 5 minuten op de vetkant. Draai dan het vuur wat hoger en draai het vlees om. Bak 3 minuten aan de vleeskant en daarna nog eens 4 op de vetkant. Bestrooi met zout en peper. Laat het vlees na het bakken 5 minuten op de plank liggen, afgedekt met aluminiumfolie. Warm in die tijd de saus en de plakken peer heel zachtjes weer op.

2. Snij het vlees aan plakken, leg de plakken peer erbij en overgiet met de saus.