Kan iemand mij helpen aan het recept van pommes lunettes?

pommes lunettes is een aardappelgerecht van duchesse puree of gewone droge puree gemengd met soezenbeslag, gespoten in hoefijzer vorm en gefrituurd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je hebt het recept eigenlijk al ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Googel kent het trouwens helemaal niet ; zelfs niet in het Frans. De meeste resultaten met pommes en lunettes slaan op Apples (computers !) en brillen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ken wel pommes alumettes, maar dat is gewoon (Franse) friet.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot die voorzichtige conclusie was ik inmiddels ook gekomen ;-) Er komt echter geen enkele reactie van de vragensteller.....

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk bedoel je Pommes Lorette. Dit is als Pommes Dauphine bereidt, doch met toevoeging van geraspte kaas in de aardappel puree.Ze worden in de vorm van een zeppelin gespoten/gevormd , en in de frituur gebakken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als aardige bijkomstigheid, er zijn in de franse keuken ongeveer 120 verschillende aardappel bereidingen bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er nog nooit van gehoord. Het woord 'lunettes' betekent 'bril' en ik zou me kunnen voorstellen dat het voor bladerdeeg kunnen gelden dat je in een brilvorm hebt gevormd met bijv. 2 abrikozen erin (een soort '8' dus)
Je zou eens kunnen proberen om zelf soezendeeg te mengen met droge aardappelpuree.
Soezendeeg is ook wel kookdeeg en maak je als volgt;
Neem 1½ dl. water en doe er 60 gr. boter in met 3 gr. zout. Zet op het vuur en breng het aan de kook.
Zeef 85 gr. bloem, neem de pan van het vuur en voeg de bloem in een keer toe.
Zet de pan weer op het vuur en roer met een houten lepel totdat het deeg als een bal van de randen en bodem van de pan loslaat.
Laat het deeg iets afkoelen en roer er dan stuk voor stuk 3 eieren door. Wacht steeds met toevoegen tot 1 ei helemaal opgenomen is door het deeg. Het is nu een glanzend deeg geworden.

Kook 1 kg. aardappels, pureer ze, voeg 100 gr. boter en 2 eidooiers toe en breng de puree op smaak.
Voeg het deeg aan de aardappels toe en laat even rusten. Spuit het dan in een vorm als rozetten of in jouw hoefijzervorm en frituur ze in vet van 175 graden C. goudbruin en gaar.
amc