Waar moet ik op letten als ik zelf een wokpakket ga maken voor in de vriezer?

het pakket zal bestaan uit o.a. paprika, mais, broccoli, sperziebonen, wortel, rode kool en witte kool. Uiteraard zullen ze even geblancheerd worden op de mais en paprika.

8 jaar geleden
in: Koken
1.2K
paulus811
8 jaar geleden
Het wordt lastig om dat pakket te gaan gebruiken om te wokken. De bevroren groente koelt de pan zo erg af dat de boel zal gaan koken en slap wordt. Als het even kan zou ik verse groenten gebruiken. Je hoeft dan ook niets te blancheren. Overigens heb ik nog niet eerder rode kool in wokgroenten gezien, maar misschien is het fantastisch.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sperziebonen heb ik al sinds jaar en dag in de vriezer. Zo uit de winkel in een plastic zak >> invriezen. Ideaal! Wanneer je ze nodig hebt, afspoelen in vergiet onder kraan en even doppen en zo de wok in.
Geen enkel probleem ... wel even 'n paar keer uitproberen hoe lang ze bij jou in de pan/gas nodig hebben om gaar en niet 'platgekookt' te zijn, enigszins knapperig is het smakelijkst en dàt is nu juist de kunst met koken, met wokken.

Antwoorden (2)

Waar je op moet letten:
(a) snij alle groenten ongeveer even fijn. Reepjes van 1 a 2 centimeter zijn geschikt.
(b) hoe grover je snijdt, hoe lager de woktemperatuur moet zijn: anders verbrandt de buitenzijde terwijl de binnenkant helemaal niets meekrijgt of zelfs koud blijft
(c) snij de groente niet direct na het wassen of blancheren, maar geef water de kans om er even (5 a 10 minuten) af te druipen. Je wilt zo weinig mogelijk water in je pakket, anders zal het bij bereiding gaan koken i.p.v. bakken. Zo nodig droog slingeren in een saladeslinger.
(d) verdeel je groente in porties van niet meer dan 200 gram; zo vriezen ze sneller in en zullen ze als je ze gaat gebruiken ook sneller ontdooien.
(e) als je in totaal veel groente gaat invriezen, zet je diepvries/ diepvrieslade dan een paar uur van te voren op de invriesstand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt vrijwel alle groenten even blancheren, maar blancheer nooit komkommer, sla, paprika of maïs. Die zullen er niet lekkerder op worden!

Ik koop vaak de kant-en - klare pakketten bij de Super als ze in de aanbieding zijn en leg ze thuis gekomen ook zo in de vriezer...dat gaat prima ook zonder blancheren.

Ga je ze zelf snijden en blancheren, zorg in elk geval dat de groenten droog mogelijk zijn en doe ze niet zonder enige lucht in de zak, dus niet vol op elkaar gepropt. Ik neem zelf altijd die zip-lock zakken, want die kan je steeds afsluiten als je eruit gestrooid hebt wat je nodig had. Doe ze dus in zakken, want die kan je doorkneden als de groenten niet meer los zijn, je wilt immers geen dikke klomp groenten.
Af en toe, als je de vriezer open hebt en je ziet de zak liggen, even oppakken en even een stomp met je vuist opgeven of kneden als ze samen een klont beginnen te worden.

Wat wel heel belangrijk is....ONTDOOI ZE NOOIT NA HET INVRIEZEN!

Dat is nog het belangrijkste. Strooi ze zo bevroren in de het wok en gaar ze al roerend en bakkend in de hete olie. Je zult zien dat ze al gauw helemaal losraken van elkaar en snel beetgaar zullen zijn en daar gaat het immers om. Uit de vriezer komt er namelijk altijd veel water vrij en is de temperatuur niet hoog, dan liggen ze eerder te koken in het water dan te bakken.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een hele DIKKE VETTE plus +++++