Mijn moeder maakt mij erg blij als ze een witlofsalade maakt voor me :-) snij de rauwe witlof in kleine stukjes, meng met blokjes appel,peer,ei,evt ui, ijsbergsla en wat slasaus of mayonaise. serveer met krieltjes. mmm...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of partjes mandarijn, jammie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik zelf minder fan van maar kan lekker zijn ja.

Andere antwoorden (14)

ikzelf ben gek op gestoofde witlof recept in de bijlagen, eet smakelijK!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.okokorecepten.nl/recept/groenten/witlof/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit recept maak ik wel eens klaar. Is erg lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh....dus ik moet mijn hele recept uittypen, terwijl hij op internet staat.
Ik snij de witlof fijn en roerbak het dan (kort in hete olijfolie) en doe er dan kleingeknipte stukjes mandarijn, rozijnen en stukjes walnoot door. Erg lekker!

Toegevoegd na 27 seconden:
+ zout & peper naar smaak, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oven goed voorverwarmen. witlof eerst stomen, dan uitknijpen. kort bakken in de pan, zodat de uiteinden lichtjes bruin zijn. sojaroom (of andere room) mengen met geraspte kaas en peper. je mag ook magere (soja)room nemen.
witlof in een ovenvaste schaal schikken, mengsel erover. een dik uur in de oven op 1OO°, nadien kort onder de gril zodat de witlof bruin wordt.
sommige mensen rollen de witlof eerst in hesp of zalm als ze hem in de ovenvaste schaal doen, maar ik lust hem liever "puur".

witloftaart;
kruimeldeeg (of bladerdeeg) op een rol voor bakken in de oven. witlof snipperen en "wokken" tot hij zacht is en lichtjes bruin. Dan mengen met een ei, geplette camembert, room (mager mag ook), peper en zout. Eventueel wat zalm (of hesp) erbij doen (maar dat hoeft niet echt). Op het (gebakken) deeg gieten en met geraspte kaas bestrooien. In de oven zetten tot de vulling stevig is en de bovenkant bruin.

Pannenkoeken met roquefort
iets meer geraffineerd : je bakt pannenkoeken (zonder suiker bij de deeg). ondertussen smelt je de roquefort (of andere blauwe kaas) in een pannetje, en voegt er room bij totdat het een lopende dikke saus wordt (niet té lopend!). je schikt de witlof (rauw) op de pannenkoek in de vorm van een bloem en giet de saus erover. nadien doe je er nog amandelschilfers over
nog lekkerder : je omkranst de pannenkoek met waterkers en legt de witlof in het midden. je giet de saus half over de waterkers, en nadien over de witlof.
de witlof hoeft uiteraard niet helemaal onder de saus te zitten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fruit eerst in wat (olijf)olie een fijngesnipperde ui met flink wat kerriepoeder. Doe daar dan de in smalle reepjes gesneden witlof bij en stoof dat met wat water een kwartiertje. Zo vind ik witlof het lekkerst smaken. Aardappelpuree erbij serveren.
Amadea
13 jaar geleden
Probeer eens een salade.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
witlof en de lengte doorsnijden, bestrooien met een beetje parmezaanse kaas, rauwe ham er over en weer witlof erop leggen dan weer met parmezaanse kaas betrooien en zout en een beetje peperen dan in de oven circa 25 min en dan is het klaar ...lekker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snij de witlof fijn .
Maak een sausje van slasaus klein scheutje azijn en een beetje suiker .
En meng dit door de witlof .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Witlof overlangs doorsnijden.
Beetje peper en zout erover,en dan kort aan beide zijden bakken in de pan.
Als ze ietsje bruin worden,een a twee eetlepels bruine suiker erover.
Dan nog heel even doorbakken,en daarna blussen met een beetje water.
Dan langzaam gaar laten stoven.
Door de suiker krijg je een lekkere zoete smaak aan de witlof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- De witlofbladeren los pellen.
- Paar minuten roerbakken met een beetje olijfolie.
- Dan een half glas rode port met een paar eetlepels honing erover gieten (kan je het beste van te voren even mengen).
- Nog een minuutje roerbakken, klaar.

in een schaal opdienen, en niet vergeten om het ongelofelijk lekkere vocht erbij te doen.
itsme
13 jaar geleden
Een ovenschotel van kort geblancheerde, hele, fijne witlofstronkjes, beetje versgemalen zwarte peper, daarop plakken tomaat, beetje zout en weer zwarte peper, daarop weer stukjes camembert.

Yum!

Daarbij bijvoorbeeld gewoon simpele gebakken aardappeltjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ovenschotel. Snij de witlof fijn doe er gehakt feta ananas en wat prei bij. Als top laag aardappelpuree met kaas en paneermeel. Doe door het gerecht een beetje honing met kruiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Witlof combineert sowieso goed met ham en kaas. De meeste mensen die geen witlof lusten, lusten het wel met ham en kaas.

Ook combineert het goed met zoet/zuur, zoals honing/citroensap of sinaasappelsap/suiker.