Wat is goedkoper: Stoofpot een halve middag op een zacht gas, of in de electrische oven op 180 graden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.5K

Het beste antwoord

Je kan met veel zaken rekening houden.
Voor het garen van een bepaald gerecht heb je bij beide toestellen dezelfde temperatuur nodig. Het voordeel van een oven is dat de warmte niet zo snel onmiddellijk in de omgeving opgaat als bij een gasvuur. Dat elektriciteit per opgewekte calorie veel duurder is, is zeker.
Waar ik rekening mee hou dat ik in de herfst en winterperiode er lustig op los kook met mijn gasvuur. De warmte die in huis verdwijnt hoeft mijn gaskachel als warmtebron niet te verbruiken.
De dampkap is in de koude periode een grote verbruiker! Buiten de energiekosten van de motor onttrekt die veel warmte uit de keuken. Dus het is steeds een kwestie van afwegen. Ik zou zeggen, gebruik steeds het gas als het gerecht het toelaat, maar let op je dampkap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het ligt natuurlijk sterk aan wat voor apparatuur je hebt, hoe oud die is en hoe energiezuinig, maar over het algemeen kun je stellen dat gas-apparaten goedkoper / voordeliger zijn dan elektrische apparaten. Zeker als jet een heteluchtoven is waar OOK nog de hele tijd een ventilator in moet draaien.

Bovendien zijn stoofpotten op een zacht pitje vaak net effe lekkerder - vooral als je een ECHT zacht pitje hebt - met een vlamverdeler of - nog beter - een ouderwets petroleumstel. Op het gas op de laagste stand zul je het toch nog wel af en toe in de gaten moeten houden of het echt niet te hard gaat / aankoekt.

Het voordeel van in de oven - die ik dan wel beduidend lager zou zetten dan op 180 graden, ergens tussen de 120 en 150, nadat je het op het gas hebt aangebraden - is dat je er verder ook eigenlijk geen omkijken naar hebt. Langer bij een lagere temperatuur is zorgt vooral voor veel lekkerder (malser)vlees dan korter op een hogere temperatuur, al is het even gaar en de kerntemperatuur het zelfde. Dat geldt ook voor braadstukken trouwens : hoe magerder het vlees, hoe lager de temperatuur.

Het gaat trouwens niet om enorme bedragen hoor : als je een gasplaat en een gasoven hebt, in plaats van een elektrische kookplaat en een elektrische oven, bespaar je gemiddeld op jaarbasis slechts een euro of twintig. Voor die ene maaltijd zou het 'goedkoper ' dus hooguit om (delen van) centen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar slaat die min nou weer op ; topchef :rolleyes: .
Heel grofweg gezegd is gas een goedkopere manier om te verwarmen dan electriciteit (daarvoor verbranden ze eerst gas om er elektriciteit van te maken)

het rendement van gas is daardoor ook beter

Dus ik zou zeggen (zonder te rekenen) : GAS
12 jaar geleden
Stoofpotten maakten ze vroeger vooral in de winter, door het een halve dag op de kachel te laten staan.
Kostte niks, kachel brandde heel de winter.
.
Maar gas is wel goedkoper dan elektriciteit.