Hoe maak ik mosselen op een luxe en speciale manier klaar?

Hoi, ik eet zelf geen zeeproducten, maar nu heb ik beloofd om vrijdag mosselen te gaan maken.

Ik wil het een luxe uitstraling geven omdat de persoon veel voor mij doet.

Als enigste eis van mijn kant is dat de mosselen pittig worden en dat het een compleet menu is.

Iemand suggesties?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.9K
Rieneke1
12 jaar geleden
op de parade heb ik mosselen op thaise wijze gegeten, heel apart en heerlijk pittig.
mss een idee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, dat ken ik ook nog niet, klinkt heerlijk!?.....

Het beste antwoord

Deze variant vind ik heel lekker. De peper maakt 'm lekker pittig en de spekjes geven de mosselen een beetje een rokerige smaak.

Mosselen met room en spekjes en peper

2 kg mosselen
knoflook
zakje soepgroente
dubbel bakje spekjes
2 pakjes room (Aldi)
scheutje witte wijn
scheutje olie
flink peper uit de molen

Mosselen wassen en goed uitzoeken (als de geopende exemplaren na een paar minuten niet dicht zijn, weggooien), gebroken exemplaren wegdoen.

In een grote (mossel)pan de spekjes bakken met een scheutje olie. Na een paar minuten de soepgroente en knoflook erbij en een paar minuutjes laten bakken (goed roeren). Dan een flinke scheut witte wijn erbij en de
mosselen in de pan doen. Laten koken tot alle mosselen goed open staan, af en toe omschudden (een minuut of 10 koken).
Room verwarmen.
De mosselen overscheppen in een andere grote pan (of twee eenpersoons-mosselpannen) en zoveel mogelijk groente en spekjes mee scheppen. Lekker wat peper uit de molen er overheen malen en overgieten met de room.
Direct serveren met bijv. een ciabatta
(lekker met (eigen gemaakte) kruidenboter!).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot op heden het beste, dus op naar de 10 punten +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste van 2 maar, dus valt mee, maar vind het ook een mooi antwoord, en ik krijg er meteen trek van haha, thnx! ;-) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed zo MisterWrite: jij weet blijkbaar precies
wat Jeroen1962 lekker vindt......................+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke krotenkoker deelt er hier minnen uit? 't mag wel maar dit is toch feitelijk 'n heel goed recept..zelfs als je niet dol bent op mosselen zoals ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel wijn giet je eer precies bij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, naar smaak. Een flink wijnglas vol of zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En deze is het geworden dus 10+

Andere antwoorden (3)

Hier vind je 4.163 mosselen recepten.

http://www.smulweb.nl/recepten/&query=mosselen

Deze lijkt mij al wat:
bretonse mosselen met knoflook en spek
Hoofdgerecht uit de Franse keuken,

Of deze
mosselen met duvel
Hoofdgerecht uit de Belgische keuken

Mosselen In Witte Wijn Met Knoflook
Hoofdgerecht uit de Internationale keuken
Staat hier:
http://www.smulweb.nl/recepten/155939/Mosselen-in-witte-wijn-met-knoflook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar is die min op gebaseerd? Wat flauw,zeker iemand die niet van mosselen houdt..of goeie antwoorden. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of iemand die vindt dat je hier met complete recepten moet komen.
Maar het is hier geen kookboek. En wij kennen Jeroen toch niet goed genoeg om
gerichte suggesties te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+,Oh, mjum mjum, morgen ga ik mosselen eten! Met Duvel?
Thaise mosselen

Ingrediënten
2 kg mosselen
1 rode peper
1 zak Thaise roerbakmix (400 gram)
3 cm gember, in plakken
1 limoen, schoongeboend en in plakken
200 mililiter kokosmelk
3 eetlepels rode currypasta
2 eetlepels verse koriander (zakje a 15 gram), fijngesneden

Bereidingswijze
Spoel de mosselen af onder stromend water. Verwijder mosselen die kapot zijn of die na een flinke tik op het aanrecht niet vanzelf dichtgaan. Snijd de rode peper over de lengte doormidden en verwijder de zaadlijsten met de zaden. Verdeel de groenten, de rode peper, de gember en de limoen over de bodem van een ruime pan. Leg de mosselen op de groenten, bestrooi met peper naar smaak. Meng de kokosmelk met de currypasta en schenk dit in de pan. Kook de mosselen met de deksel op de pan in 5-8 minuten gaar; schud de pan (met gesloten deksel) af en toe goed om. Verwijder de mosselen die na verhitting niet zijn opengegaan. Garneer de mosselen met de koriander. Tip:

Lekker met pandanrijst.

Je zou er eventueel ook nog viskoekjes bij kunnen serveren of een ander thais gerecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Italiaanse mosselen.

Ingredienten:

2 kilo mosselen.

3 tenen knoflook.

5 tomaten.

1 eetlepel citroensap.

5 eetlepels olijfolie .

2 eetlepels fijngehakte verse of diepvries Italiaanse kruiden

zout

peper

Serveer met de tomatensalade en ciabatta brood.

Pel de tenen knoflook en snijd ze in plakjes. Ontvel 2 tomaten, verwijder de zaadjes en snijd de tomaten in blokjes. Was de mosselen. Verwijder kapotte mosselen en mosselen die na een flinke tik op het aanrecht niet dicht gaan. Leg de mosselen in een grote pan. Verdeel de plakjes knoflook, 1 of 2 eetlepel Italiaanse kruiden en 2 eetlepels olijfolie erover.
Smoor de mosselen met het deksel op de pan op matig hoog vuur in ca. 8 minuten gaar, alle schelpen staan dan open.
Snijd intussen de andere tomaten in dunne plakjes en leg ze in een schaal.
Klop een dressing van 1 eetlepel citroensap, 2 eetlepels olijfolie, zout en peper.
Schep de mosselen in twee diepe borden en houd ze warm (in een oven van 100 ¡C of onder aluminiumfolie).
Verhit de laatste lepel olijfolie in een koekenpan en fruit de blokjes tomaat zachtjes aan. Voeg 1 of 2 dl van het smoorvocht van de mosselen toe en kook dit op hoog vuur in ca. 4 minuten in.
Voeg peper naar smaak toe en geef de saus apart bij de mosselen.

Smakelijk eten!!