Wat is de beste manier om champignons schoon te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Het beste antwoord

Als er weinig en los vuil op zit kun je champignons met een borsteltje schoonmaken. Zit er meer vuil op dan kun je ze rustig wassen met schoon water en daarna drogen met keukenpapier of iets dergelijks. Dat champignons zich volzuigen met water is namelijk een wijdverbreide fabel. Omdat ze van zichzelf wel veel vocht bevatten kun je ze eerst op een wat hoger vuur in weinig olie bakken om wat overtollig vocht te laten verdampen. Smaak verdwijnt daar niet mee want die zit niet in het water.

Toegevoegd na 4 uur:
Als paddestoelen wat langer in de winkel liggen kunnen ze ingedroogd raken. In dat geval zouden ze wat vocht kunnen opnemen maar het grootste deel van het spoelvocht wat je meeneemt is toch het aanhangend water. Ik heb Harold McGee, de wereldbekende kookgoeroe, er nog eens op nageslagen: "Kookboeken zeggen vaak dat u paddestoelen niet moet wassen, omdat ze dan doorweekt raken en smaak verliezen. Maar ze bestaan zowiezo al grotendeels uit water, en verliezen bij een korte spoelbeurt niet of nauwelijks smaak."

Toegevoegd na 5 uur:
En zelf de proef maar eens op de om genomen en vier grote (niet meer al te verse) champignons een kwartier in een bakje water geweekt. Voor het weken 77 gram en erna 82 gram. Het verschil met het van nature aanwezige vocht is dus niet noemenswaardig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Goed antwoord. De overige antwoorden dat je ze niet mag wassen vond ik ook nogal vreemd. Lijkt me dat je dat sowieso wel eens probeert met wassen, en er dan achter komt dat de champignons niet ineens veel groter of zwaarder worden. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Keesvi. Champignons die ik in de winkel koop zijn vaak vies en 'smoezelig'. Of ze onder de aarde danwel de paardemest zitten: ik wil het niet weten. Ik maak ze standaard daarom schoon onder de kraan, omdat ik dat toch frisser vind als met een borsteltje. Ik weet nu in ieder geval dat het geen kwaad kan. Vocht opnemen was ik toch al niet erg bezorgd om, maar als het verschil maar 5 gram is, dan maakt het helemaal niet meer uit. Bedankt voor het antwoord!

Andere antwoorden (2)

Met een zacht borsteltje of een doekje afvegen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met water?
Amadea
11 jaar geleden
Nee, zonder water. Want dat wordt direct door de champignons opgezogen. Dan zwellen ze dus, en worden minder lekker.
Als je ze gaat koken kan je ze met water schoonmaken.
Bij bakken gebruik je een borstel of stuk keukenrol.
Dan mogen ze zich nl.niet met water volzuigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem ik aan, anders zou ik het niet weten.
Van mij ook geen min, want het klopt idd