wat is kruisbesmetting bij het koken en bakken?

voor school moet ik een werkstukje maken over kruisbesmetting. maar ik kan er niks over vinden in makkelijke uitleg. kunnen jullie mij misschien naar sites lijden met makkelijke informatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
14.5K

Antwoorden (7)

In het kort komt het er op neer: Kruisbesmetting is als je bv vlees toebereid op een snijplank, en je de snijplank niet goed schoonmaakt. Dan zitten er bacterien op. Vervolgens ga je een salade maken. gevolg: Mensen worden ziek, omdat salade niet verhit wordt.

Een optie is hier de sites te bekijken: http://www.google.nl/search?q=hygienisch+koken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wil zeggen dat je met een mes eerst rauw vlees snijdt en daarna vlees dat gaar is.Of je legt eerst rauw vlees op een plank en daarna vlees dat gaar is.De bacterieen van het rauwe vlees kunnen dan op het gare gaan zitten en die eet je mee op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik leg het uit met een voorbeeld:

Je snijdt je vlees op een snijplank, met een goed mes. Je legt het vlees in de kookpot, neemt de groeten en snijdt met hetzelfde mes, of hetzelfde snijplankje de groenten.
De bacteriën die zich op het vlees bevinden worden zo overgedragen aan de groenten, en dat is uiteraard ongezond (en ook de smaak van de groenten kan daardoor iet anders zijn.)

Daarom de gouden raad: eerst groenten, dan vlees. :-)

Groetjes,
Aleyna.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kruisbesmetting is bv: rauwe kip snijden op een snijplank, en dan die plank, zonder hem schoon te maken, gebruiken om groentes voor de salade te snijden.
Rauwe kip kan veel ziekteverwekkers zoals salmonella bevatten, die dan via de plank overgaan op de groente
Die salmonella kan geen kwaad als de kip goed gebakken is, maar in de rauwe groente kun je er wel behoorlijk ziek van worden
anneliez
12 jaar geleden
Kruisbesmetting is een breed begrip. Het gaat hier om het overbrengen van een bacterie van het ene voedingsmiddel naar het andere.
Het niet goed wassen van handen, snijplanken en messen is hiervan de oorzaak. Om kruisbesmetting te voorkomen is het dus belangrijk voor een goede hygiëne te zorgen.
Dus steeds je handen wassen na toiletbezoek of neus snuiten/ niezen
Bij vooral kip moet je uitkijken. Mocht er salmonella op een stuk kip zitten en je snijdt het in stukjes, dan besmet je in feite de snijplank en het mes ermee. Als je daarna met hetzelfde mes en op dezelfde snijplank groenten zou snijden, besmet je dus ook de groenten ermee. Mochten deze groenten niet verhit worden, krijg je dus op deze manier een besmetting met de salmonella bacterie.
Altijd dus goed schoonmaken na het snijden van rauw vlees/ kip en nog beter is het om voor vlees, groenten, brood aparte snijplankjes te reserveren, Daarom zijn ze er ook in verschillende kleuren. Ook niet vergeten het mes steeds goed schoon te maken.
In een bakkerij bijv. is er ook het gevaar voor kruisbesmetting. In dit geval niet voor bacteriën maar voor chemische stoffen. Bijv. door het niet goed naspoelen na reiniging en/of desinfectie van materiaal. Via de machines die daar veel gebruikt worden kan er soms smeervet in een product komen. Om die reden is het dan ook voor hen belangrijk om uitsluitend foodgrade smeeroliën te gebruiken. Verder ligt vuil overal op de loer. daarom is het ook belangrijk om emmers of zakken e.d niet op de vloer te zetten. Ze je dan namelijk zo'n emmer op de aanrecht of werkplaats dan komt dit vuil er ook weer op terecht en kan er ook kruisbesmetting volgen.
amc
12 jaar geleden
Bij mijn weten is het de plank die je voor het rauwe vlees gebruikt hebt om te kruiden, na het bakken van het vlees ongewassen opnieuw gebruiken voor het snijden van het vlees. Hierdoor komen de bacterien, sappen e.d. van het rauwe stuk vlees naderhand toch weer terecht op het gare vlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijvoorbeeld als je eerst kip snijd, en daarna met hetzelfde mes stokbrood of sla snijd, waardoor de bacteriën van de rauwe kip ook op het brood of in de salade terechtkomen.

Of, bij het barbecueën. Dat je met dezelfde tang het rauwe vlees op je barbeque legt, en het daarna met die tang weer vanaf haalt.