Hoe krijg je in erwtensoep de dikke structuur?

Ik heb al verschillende pogingen gedaan erwtensoep te maken, maar telkens lukt het me net om de erwtensoep die mooie dikke structuur te geven. Het wordt gewoon spliterwten in bouillon. Hoe komt dit? Kook ik de erwten misschien te kort?
Ik maak mijn erwtensoep wel vegetarisch, maar dit zou niet uit moeten maken, want de plaatjes op internet van vegetarische erwtensoep is net zo dik als die met vlees. Maar bijvoorbeeld als ik kijk naar het erwtensoep recept dat wakkerdier op zijn facebook pagina heeft staan ( http://www.facebook.com/WakkerDier?sk=app_193123774159917&app_data ), is op het vierde plaatje de erwtensoep nog vrij dun (alhoewel ik hem al niet zo dik krijg hoor ;-P) en op plaatje vijf is de soep zo dik dat je er bijna een lepel rechtop in kan zetten. Hoe krijg ik dit voor elkaar!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
85.5K

Het beste antwoord

Als je nog hele spliterwten in je soep hebt, dan heb je het inderdaad niet lang genoeg gekookt. De spliterwten vallen uit elkaar en zorgen voor de binding van de soep, samen met de knolselderij.
Afhankelijk van het "merk" spliterwten, moet je ze trouwens een dag van te voren laten weken in koud water, zodat ze als je de soep gaat maken sneller gaar zijn en dus voor betere binding zorgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eventueel kun je ook nog aardappel aan je recept toevoegen. Ook dat bindt goed. Niet te veel, want de aardappelsmaak moet natuurlijk niet overheersen.
bamibal
11 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Inderdaad: hoe langer je de erwten mee kookt hoe dikker het wordt maar je zult ook merken dat als je het de dag ervoor klaar maakt het ook weer dikker is. Niet meteen eten dus!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik kan ook niet vinden of het vegetarische een probleem geeft maar wel dat een geraspte aardappel toevoegen de soep nog wat dikker kan maken.

Dus: ga langer koken en ga het een dag van tevoren maken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ieder geval het recept aanhouden wat normaal op het pak spliterwten staat. Wellicht iets minder water (kan het er later toch nog bij gooien.) Wat ik zelf doe is in ieder geval het groente garnituur (niet te zuinig en eigenwijs meer dan het recept) er pas de laatste 20 minuten bij gooien. Zo blijf je ook nog een bite houden,..... En blijft er ook vocht van die groente in de groente.
11 jaar geleden
Op het moment van het koken van de erwten moet de je soep eigenlijk nietmeer zoveel roeren. Heel rustig en behoedzaam af en toe de pollepel erdoor halen. Op het moment dat de soep troebel wordt zullen de erwten bijna niet meer gaar worden.
Wanneer de soep te dun is, kook ik in een apart pannetje nog wat erwten in een bouillon of water. Zorgdat je niet teveel water gebruikt en laat het gerust een uur koken.
Het word een hele dikke brei. Voeg dit toe aan je soep en je soep wordt dikker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet de erwten eerst c.a. 1,5 koken in heet water. Dan gaan ze stuk en daardoor ontstaat dan een soort drap. Als je de soep daarna goed dik wilt hebben, staat het gerust 2 - 2.5 uur op het vuur. Het wordt pas de volgende dag echt lekker dik, dus veel mensen maken de erwtensoep dan ook een dag van tevoren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allemaal blabla
Gewoon op t moment dat de erwten zacht gekookt zijn even de staafmixer erdoor,
je houdt dan hele erwten over en de gepureerde erwten binden je soep.
Lekker makkelijk, geeft meer smaak, je hebt minder bouillon etc nodig.
Als je het vervolgens nog een beetje laat inkoken heb je een lekker soeppie hoor.
In ieder (vegetarisch) restaurant wordt erwtensoep in minder als een uur gemaakt hoor..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik stamp zelf de soep nog eens lekker door met de aardappelstamper en maak de soep ruim van tevoren, want pas als de soep afgekoeld is geweest en daarna weer opgewarmd is het echte snert geworden. Daarvoor zet ik de pan gewoon een uurtje buiten in de kou!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
doe er een paar aardappellen bij en laat deze meekoken
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erwtensoep krijgt meestal een dikke structuur door de erwten en groenten te pureren tot een dikke saus. Bijv mbv een staafmixer of blender. Je kunt ook een deel van de erwten apart pureren en dit toevoegen aan de soep om het dikker te maken. Je kunt ook aardappelen pureren of meel gebruiken om de soep te verdikken.
een jaar geleden