Pesto of tapenade?

Wat is nou eigenlijk het verschil met Pesto en Tapenade en wanneer gebruik je de Pesto en wanneer gebruik je de Tapenade.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
34.2K

Het beste antwoord

Pesto is een Italiaanse basilicumsaus, maar is even bekend in Frankrijk. Hij bestaat uit een aantal vaste ingrediënten en dat zijn altijd; basilicumblaadjes, pijnboompitjes, knoflook, een pittige Italiaanse kaas ( meestal Pecorino)en een goede extra vierge olijfolie. Alles wordt fijn gemixt of gevijzeld tot een smeuïge creme die dan door de pasta of een salade wordt gemengd als extra smaak. Dit is dan de groene pesto. Voor de pesto rosso (rode) is de basilicum vervangen door zongedroogde tomaten.

Een tapenade is wat ruller en wordt meestal als smeersel gebruikt op vers gebakken ciabatta, foccacio of stokbrood.
Het wordt ook vaak op toastjes gesmeerd en heel vaak op Bruchetta's (geroosterde sneetjes brood op smaak gebracht met wat olijfolie en knoflook voor ze in de oven gaan). De basis hiervan bestaat uit ontpitte zwarte olijven,
met een beetje kappertjes en ansjovisfilets die in de vijzel worden fijngestampt, gekruid met peper (geen zout!)aangelengd met olijfolie. Soms wordt hij iets opgewerkt met zachte boter. In principe wordt hij dus op brood gesmeerd of er worden eieren mee gevuld. Bij de Griekse zwarte olijven smaken ook kruiden als oregano, tijm ed.die kruiden kan je dan ook erdoor mengen. Je kunt ook groene olijven gebruiken, maar dit heeft niets te maken met de echte tapenade.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wie hier een - voor gegeven heeft, want die heeft niet echt goed gelezen wat er staat. Het is bij gelijk aan wat Platje heeft geantwoord ´zelfs nog uitgebreider' en die heeft 4 +. Onbegrijpelijk?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik ook niet +
amc
12 jaar geleden
Ach weten jullie; Ik heb een geheime minnaar! Ik denk dat diegene niet van uitgebreid antwoorden houdt of niet van lekker eten houdt!!!!Elke keer weer krijg ik een - zonder opgave van reden en dat is dan weer zo zwak. Helaas zijn er altijd van die mensen die anoniem lekker willen zieken.
Well. so be it. Ik prik er doorheen en met mij zullen er meerdere zijn die dit doen, zoals jullie. Dank daarvoor!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat flauw allemaal. Je bedoelt dus dat iemand je steevast een - geeft. Wat kinderachtig zeg.
amc
12 jaar geleden
Ik bedoel hiermee dat je natuurlijk ook groene olijven kunt gebruiken voor een tapanade. De échte tapenade zoals hij gemaakt moet worden naar de originele receptuur, wordt gemaakt met zwarte olijven.

Andere antwoorden (1)

Pesto (á la) Genovese, de bekendste (groene) pesto is een smeuïge 'saus', oorspronkelijk bedoeld om pasta op smaak te brengen. Het is gemaakt van verse basilicum, pijnboompitten, pecorino kaas, knoflook en olijfolie. Maar er bestaan vele variaties op. Tapenade is wat ruller, en bedoeld als smeerseltje op een bruschetta of toastje als bijgerecht. De meest gangbare tapenade is van zwarte olijven, ansjovis, kappertjes, knoflook en olijfolie gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitgebreid antwoord. Dankjewel.