hoe komt het dat als je de aardappels afschud dat je je kan verbranden aan damp? en want kan men daar tegen doen om het te voorkomen

ik heb me vies verbrand aan damp tijdens het afgieten van de aardappels best pijnlijk moet ik zeggen

Toegevoegd na 9 minuten:
veel aardappels gebruik ik niet ik maak maar een bodempje en de pan vul ik met water maar dan zo vol dat de aardappels net bedekt zijn(weinig water dus) ik gebruik geen zout, als de aardappels klaar zijn pak ik de pan met een theedoek ik pak de deksel met een pannenlap en zet deze een beetje schuin op de pan de theedoek doe ik erom wel zo dat het water weg kan of course en toch blijf ik me verbranden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.3K

Antwoorden (6)

Gebruik een theedoek om te beginnen. Daarnaast pak je de pan met deksel beet. Kleine opening laten aan de kant-van-je-af. Giet van je af! En doe het rustig. Kan niet mis gaan als je dit doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aardappels zijn gekookt in heet water. Heet water veroorzaakt damp dus dat doet zeer. Gebruik pannenlappen of een handdoek of theedoek om de hitte tegen te houden
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Huh? Je houdt je onderarmen toch omlaag tijdens het afgieten? Dus die theedoek valt direct van je onderarmen af en over je handen heen - of zelfs in de straal afgegoten kookwater.
De aardappels in een vergiet afgieten.
Zo sta je er niet zo dicht boven met je gezicht.

Toegevoegd na 3 minuten:
en er loopt geen water/stoom langs je handen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In theorie is de damp gewoon 100 graden dus helemaal niet gek dat je je daaraan brandt. Het mengt zich wel met de lucht dus op een afstand van ca 40 cm van de pan is het niet heet meer.

De damp die echter net uit de pan komt is kokend heet

Ik giet pannen altijd "van me af" af als je begrijpt wat ik bedoel, en met de deksel op de pan en slechts een klein spleetje. Zo ben ik verder weg (met mijn hoofd) van de damp, meestal gaat het zo goed. en die ene keer dat ik te snel giet gaat het mis, dus langzaam afgieten
13 jaar geleden
Ik giet de aardappelen op dezelfde manier af als jij, en ik heb daarbij hetzelfde probleem - ik ken de verbrande onderarmen uit eigen ervaring!

De stoom is bijna 100 graden - geen wonder dat je je daaraan brandt.

Afgieten door de hele inhoud van de pan in een vergiet te kieperen vind ik maar niks.

Mijn oplossing: gewoon op de gewone manier afgieten, maar daarbij de stoom wegblazen. Dus gewoon flink inademen en dan tijdens het afgieten gericht blazen. Om de beurt langs de linker en de rechter arm.

Op die manier voel je nog wel enige warmte, maar da's eerder een aangename warmte dan dat je het risico loopt je weer te verbranden.

Probeer het maar eens - succes gegarandeerd!
13 jaar geleden
Als je met afschudden afgieten bedoelt, geef ik je mijn advies. Heet vocht dient naar je toe afgegoten te worden. Dus de pan naar je toe kieperen waarbij je de deksel iets schuin zet en met een goede pannenlap stevig op zijn plaats houdt. Dus aan iedere kant, één pannenlap.
Dit advies heb ik ooit ergens gelezen en sindsdien altijd toegepast zonder last te hebben van de stoom op de onderarmen. Soms houd ik mijn gezicht even boven de stoom en bedenk hoe lekker een stoombad is.
Het is even oefenen, maar je voorkomt brandwonden.