Wat zijn lekkere dingen om te maken met filodeeg?

Niet al te moeilijk en uitgebreid. Ik heb het meegenomen omdat ik er wel eens lekkere recepten mee ben tegengekomen, maar nu weet ik niet meer welke dat toen waren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.1K

Het beste antwoord

Allereerst is het belangrijk het deeg zo snel mogelijk te verwerken, het mag niet uitdrogen!!!!!
Daarom is het ook altijd belangrijk dat je het steeds weer inkwast met gesmolten boter!!!!!!!

Een lekker en snel recept;
Knakworstjes in filodeeg,

Verwarm de oven voor op 180 graden C.
Laat boter smelten in een pannetje/magnetron. Ontdooi de deegvellen en bestrijk ze met een kwastje met de gesmolten boter. Vouw de vellen dubbel en bestrijk weer met gesmolten boter.
Bekleed een bakplaat met bakpapier. Rol in elk vel filodeeg een knakworst en leg ze op de bakplaat.
Bak in ca. 20 min. goudbruin en knapperig.
Lekker als snack met ketchup en mayonaise of als maaltijd met bijv. aardappelschijfjes en oma's appelmoes met kaneel.

Toegevoegd na 10 minuten:
Je kunt ze ook goed frituren in een friteuse op 180 graden

Vegetarische loempia's;

Rasp 100 gr. wortel, 100 gr. courgette in grof schaafsel.
Snijd de blaadjes van munt fijn en hak 50 gr. pinda's fijn.
Snijd 5 ontdooide vellen filodeeg in de lengte doormidden.
Bestrijk de randen van 't deeg dun met olie.
Verdeel de geraspte groenten en wat taugé over de onderkanten van de repen deeg. Bestrooi de groenten met de pinda's ,munt, zout en peper naar smaak.
Vouw de zijkanten van het deeg over de vulling en rol het deeg op; plak de randen vast met wat olie.
Frituur de loempia's in 2-3 min. rondom goudbruin.
Lekker dippen met zoete chilisaus!
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

hartige taart
Fruithapjes
In reepjes met respkaas & mediterane kruiden bakken als borrelsnack
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Griekse ppeltaart!

100 g rozijnen
3 friszoete en stevige appels, (bijv. golden delicious)
1 el kaneel
130 g suiker
3 el honing
1 bakje walnoten (100 g), grof gehakt
1 citroen, schoongeboend
100 g boter, op kamertemperatuur, + extra om in te vetten
3 eieren
125 g bloem
1 tl bakpoeder
1 pak filodeeg (diepvries), ontdooid
poedersuiker om te bestrooien

Wel de rozijnen in warm water. Snijd de appels in vieren. Verwijder de klokhuizen en snijd de parten in dunne schijfjes. Meng in een schaal met de kaneel, 30 g suiker, de honing, de walnoten en de (uitgelekte) rozijnen. Verwarm de oven voor op 160 graden. Rasp de gele schil van de citroen. Klop met een mixer de boter, 100 g suiker, de citroenrasp, een mespunt zout, 2 eieren, de bloem en het bakpoeder tot een glad beslag. Bedek de bodem van de springvorm met bakpapier en vet de rand in met boter. Klop het laatste ei los. Leg een vel filodeeg middenin de springvorm en bestrijk met ei. Leg een tweede vel er haaks op en bestrijk ook met ei. Snijd de overige vellen op de vouwlijnen in 3 repen en snijd deze in de breedte doormidden. Bekleed hiermee de rand van de springvorm: bestrijk de vellen met ei en plak ze dakpansgewijs, van onder naar boven, op elkaar, zodat het deeg over de rand hangt. Schep het beslag in de vorm en strijk glad. Verdeel het appelmengsel erover. Vouw het deeg over de vulling naar binnen, laat in het midden onbedekt. Bak de taart in 70 min. goudbruin; dek af met aluminumfolie als hij te snel kleurt. Laat afkoelen en bestrooi met poedersuiker.

Eet smakelijk!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook leuk om er gewoon bakjes van te maken.
Leg ze over een kopje ( twee stuks ofzo) en bak ze 20 minuten.
zo heb je een bakje van filodeeg.
Zo kan je kleine bakjes maken voor mini hapjes (vullen met kip/kerrie, selderijsalade etc. en grote bakken voor maaltijd salade of mie gerechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
* mini loempia *

Ingrediënten
10 velletjes diepvries filodeeg
150 gram kipfilet
2 eetlepels ketjap manis
1 teentje knoflook
1 winterpeen
50 gram taugé
1 ei

Bereidingswijze
Laat de filodeeglapjes ontdooien en leg het onder een vochtige theedoek tot gebruik. Snijd de kipfilet in reepjes. Pel de knoflook en snijd hem fijn. Klop het ei in een kommetje los. Schep de kipreepjes in een kom om met de ketjap en knoflook en laat het 15 minuten intrekken. Rasp de winterwortel in hele dunne reepjes. Vouw de deegvellen op een werkvlak dubbel. Verdeel aan één kant de kipreepjes, wortel en taugé over een breedte van 8 cm op het deeg. Bestrijk het onbedekte deel van het deeg met losgeklopt ei. Vouw de zijkanten van het deeg naar binnen en rol de loempiaatjes op. Verhit het frituurvet tot 175 graden C. en frituur de loempiaatjes met 4 tegelijk in 6 minuten gaar en bruin.

* Feta hapje *

Ingrediënten
200 gram feta
5 vellen diepvries filodeeg
1 ei
2 eetlepels honing

Bereidingswijze
Laat de filolapjes ontdooien en bewaar ze tot gebruik onder een vochtige theedoek. Vouw de vellen open en snijd ze in vieren. Splits het ei. Verkruimel de feta in een kom en meng het met de eierdooier en honing. Bestrijk de deeglapjes met een beetje eiwit. Leg op één kant van het deeg een reepje fetamengsel. Vouw de zijkanten naar binnen en rol de lapjes op. Verhit de frituurpan tot 175 graden C. en frituur de hapjes in porties 2 minuten gaar en bruin. Laat ze uitlekken op keukenpapier.

* Filodeeg met ham/kaas *

Ingrediënten
5 vellen filodeeg (diepvries), ontdooid
50 gram jong belegen kaas, geraspt
50 gram parmenzaanse kaas, geraspt
50 gram cheddar kaas, geraspt
3 plakken beenham
4 tasty tom tomaten, in stukjes
1 eetlepel basilicum, blaadjes gescheurd
bakplaat, bekleed met bakpapier

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 180 graden C. Leg de vellen filodeeg trapsgewijs op elkaar op het aanrecht, bestrooi ze met de kaas en verdeel de plakken ham erover. Rol de vellen filodeeg met de vulling op en snijd de rol in duimdikke repen. Bak ze in 15 minuten gaar. Schep de tomaten om met het basilicum en breng op smaak met zout en peper. Serveer de tomatensalade bij de filodeeg rolletjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
APPELFLAPJES
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snij ze in kleine vierkantjes en dan aardbeiensaus erop, banketbakkersroom, toefje slagroom en een framboos erop... mmmm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
appel flappen!!!!!!!!

Ingrediënten
bladerdeeg
2 appels
50 gram bruine suiker
50 gram rozijnen
1 ei
snuifje kaneel
bloem

Strooi wat bloem op de keukentafel, rol de bladerdeeg dun uit en snijd er vierkanten uit van 12 x 12 cm. Schil de appels, snijd ze in partjes, verwijder het klokhuis en snijd de partjes in blokjes. Meng appelblokjes, suiker, kaneel en rozijnen goed door elkaar met een houten lepel. Schep op elk plakje bladerdeeg een hoopje van dit mengsel. Maak met een kwastje de randen van de deeglapjes vochtig en vouw de lapjes dicht. Druk de randen aan met een vork. Bestrijk de appelflappen met wat losgeklopt ei en bak ze 25 min. in een voorverwarmde oven (200°c).

voor 4 porties

Toegevoegd na 43 seconden:
ik dit geval dat anderen deeg weet niet hoe je het schrijft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Baklava
Is erg lekker met dat soort deeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bastilla met kip en amandelen. Zóóóóóóó lekker!!!! En apart!
http://www.smulweb.nl/recepten/1044240/Bastilla-met-kip-en-amandelen.
In het recept gebruiken ze brickdeeg, maar filodeeg is ook goed te gebruiken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt filodeeg uitstekend gebruiken in alle mogelijke recepten voor hartige taarten en bladerdeeggerechten (meerdere lagen op elkaar), en zowel om te frituren als in de oven. En zowel voor zoete als voor hartige gerechten.

Daarnaast kun je het op allerlei manieren vullen en oprollen, maar ook open verwerken als ' bakje' . Je kunt er zelfs leuke garneringen mee maken door er mee te vouwen en ze te frituren. De mogelijkheden zijn net zo groot als je eigen fantasie.

Zelf ben ik een liefhebber van alle mogelijke soorten strudels (zowel zoete als hartige), die neerkomen op het deeg bestrijken met een laag vulling, oprollen en bakken of oprollen, in schijven snijden en dan bakken. Beduidend magerder dan met bladerdeeg, maar zeker zo lekker.

Maar het is hier natuurlijk geen kookboek, dus ik zou zeggen : googel eens op ' filodeeg' en er gaat een wereld voor je open.