kan je olie gebruiken i.p.v. boter voor een roux voor soep?

Toegevoegd na 31 seconden:
en wat is het smaakverschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
8.1K

Het beste antwoord

Ja het kan,

En het smaakverschil is zo minimaal dat je het niet zult proeven :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

elke roux maak je op basis van boter en het is ook beter dat te gebruiken en lekkerder. naar mijn weten kan het ook niet anders en natuurlijk veranderd de smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat iedere roux wordt gemaakt op basis van (geklaarde) boter geldt alleen voor de frans georienteerde keuken.
In andere keukens wordt ook olie gebruikt.
Een roux op basis van bloem en olie bindt minder dan wanneer boter wordt gebruikt.
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, dus zeker weet ik het niet.
Maar persoonlijk denk ik dat het heel vettig zal worden.... En daardoor minder lekker. Ook denk ik dat de bloem niet goed zal mixen met olie...

Maar ik ben nu toch wel een beetje benieuwd dus mocht je het toch nog gaan proberen: hou ons op de hoogte! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Sasje, Bedankt voor je antwoord. Ik heb het inmiddels geprobeerd en het kan prima. De smaak is vrijwel hetzelfde als wanneer je olie gebruikt. Ook is het niet vettiger dan met boter. Ik denk dat ik voortaan altijd olie ga gebruiken.
Een leuk recept dat bewijst dat het prima met olie kan is http://www.smulweb.nl/recepten/872956/Cajun-cajun-roux
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor is eigenlijk het zelfde je moet wel een smaakloze olie gebruiken want anders wordt de smaak anders.of je moet een bepaalde smaak aan je recept willen hebben als je bv een roux maakt voor een indisch recept kan je walnoot olie gebruiken maar maak het vuur bij veel soorten olie niet te heet want dan verbranden de vaste bestand delen