Ham is het gedroogde, gepekelde of gerookte vlees van de achterbout (bovenste deel van de billen + het achterwerk) van een varken. Soms worden andere delen van een varken ook tot iets hamachtigs gemaakt en aangeboden als ham, zoals schouderham.

Worst kan van alle soorten vlees en zelfs van vis gemaakt worden. Het fijngemalen vlees wordt met zout en specerijen vermengd en dan in een echte of kunstdarm gespoten. De lange slierten worden tot kleine worsten geslingerd en die worden dan ter consumptie verder bereid.

Er zit dus veel verschil tussen worst en ham.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor een culinair zeer correct antwoord!

Andere antwoorden (3)

Ham wordt gemaakt van varkensvlees, een worst kan van al het vlees gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ham is wel worst maar worst is geen ham, worst is een verzamel naam voor vlees waren..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Worst is zo'n langwerpig ding met vlees erin, in een omhulsel van darm of kunststof. Wordt vaak met de punten naar elkaar toegebogen.
Worst is ook de verzamelnaam van vleeswaren die voor op brood bedoeld zijn.
Ham is één specifieke vleessoort, gemaakt van varkensvlees.