Hoi, Is het mogelijk om muffins te maken zonder een muffinbakplaat?? Dus dat ik het beslag alleen doe in de papieren vormpjes en dan de oven in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
12.5K

Antwoorden (8)

ja dat gaat heel goed, beter nog dan in zo'n bakplaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo maak ik ze ook altijd, gaat prima.
Ze vervormen hooguit een klein beetje.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ja, dat kan. Maar echt "rond" worden ze dan niet. Vaak hellen ze over naar één kant, zijn ietwat ovaal en soms lijkt het alsof de muffin overstroomt omdat het deeg/beslag in de oven op vreemde wijze aan één kant blijkbaar harder rees dan aan de andere kant, maar tegelijkertijd vocht tegen de zwaartekracht. Als dit alles geen bezwaar is kunnen de meeste muffins gewoon in hun papieren vormpje op de bakplaat. -zorg wel dat je een goed recept hebt-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het zelf ook een keer gedaan, maar als je papieren vormpjes hebt, zou ik het niet doen. Ze worden heel slap en veel cakejes gaan aan één kant lekken. Bij stevigere vormpjes kan het geen kwaad. Ze worden natuurlijk wel het mooist als je ze in een speciale bakplaat zet, maar het gaat om de smaak! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan maar zet de vormpjes dan wel op een bakplaat en niet op een rooster. Anders kunnen ze omvallen tijdens het rijzen en bakken.
Als je de vormpjes vult doe dit dan met 2 lepels. Je schept beslag op 1 lepel en drukt dit in 1 beweging met de andere lepel er vanaf in het papieren vormpje.
Zo knoei je het minst. Vul ze bovendien voor een kwart of voor de helft. Anders loopt het over de vormpjes heen.
1 eetlepel per vormpje is meestal genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je echt van die grote mufins wil maken zoals je misschien kent vanuit de winkel dan gebruik je best een bakplaat, omdat deze dan veel steviger staan en beter kunnen reizen, maar bij gewone cupcakes, kan je evengoed de gewone vormpjes gebruiken, ik zet er dan wel altijd 2 in elkaar, zodat ze toch iets steviger staan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tip verwarm de oven op 180 graden voor en als je ze erin doet 140 graden zo blijven ze beter en als je met vuling hebt is ook nopg een handig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan heel goed meerdere cakevormpjes in elkaar laten zitten (2 of 3), dan blijven ze beter in vorm, die vormpjes kun je er later afhalen en de volgende keer weer opnieuw gebruiken.